Konstiga regler om bostadstillägg

Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1271725 av Admin1
Jag har heller aldrig haft bostadstillägg. Jag har mestadels bott i hyresrätt, men också i bostadsrätt med lägre hyra. För de med bostadstillägg är det viktigt att förstå att de bor billigare än i bostadsrätt. Bostadsrätt har kanske 30-40 % billigare hyra, men med bostadstillägg kan det maximalt bli 97 % billigare. De flesta av oss bor billigt redan, så bostadsrätt är helt onödigt för oss.

En nackdel med bostadsrätt är att kyl, frys och spis får man bekosta själv om de går sönder. Likaså tapeter och målning får man betala själv.
Last edit: 3 år 8 månader sedan by Admin1.
Mer
3 år 8 månader sedan - 3 år 8 månader sedan #1271989 av Zoidar

Admin1 skrev: Jag har heller aldrig haft bostadstillägg. Jag har mestadels bott i hyresrätt, men också i bostadsrätt med lägre hyra. För de med bostadstillägg är det viktigt att förstå att de bor billigare än i bostadsrätt. Bostadsrätt har kanske 30-40 % billigare hyra, men med bostadstillägg kan det maximalt bli 97 % billigare. De flesta av oss bor billigt redan, så bostadsrätt är helt onödigt för oss.

En nackdel med bostadsrätt är att kyl, frys och spis får man bekosta själv om de går sönder. Likaså tapeter och målning får man betala själv.


Utan bostadstillägg får jag ca 4000kr ut på halv sjukpeng. Visst jag hade klarat med min lön på det, men det hade blivit snålt liv. Jag är kanske lite bortskämd?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 8 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272017 av Geta
Det gäller att ha små utgifter- inte höga bidrag.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272018 av Admin1
Hur mycket i bostadstillägg får du per månad, zoidar?
Mer
3 år 8 månader sedan #1272126 av Zoidar

Admin1 skrev: Hur mycket i bostadstillägg får du per månad, zoidar?


90% av hyran.

Anchored in Christ ✟

Mer
3 år 8 månader sedan #1272168 av Admin1
Har du 90 % av hyran i bostadstillägg, så är det ingen idé med bostadsrätt för dig, zoidar. Du bor redan nu mycket billigare än bostadsrätt.