Konstiga regler om bostadstillägg

Mer
3 år 8 månader sedan #1272215 av Maxjohan1983
Hmm. Jag förstår inte vad Zoidar egentligen menar. Med både bostadsrätt och hyresrätt kan du inte ha mera än 100,000 kronor innan ditt bostadstillägg räknas ner. Man kan ju spara 100k kronor och köpa en bostadsrätt för 500k eller billigare. Så gjorde jag.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 8 månader sedan #1272216 av Admin1
Att folk köper bostadsrätter är för att få lägre hyra, men med bostadstillägg i hyresrätt har man ofta lägre hyra än de som bor i bostadsrätt. Många här har 90 % eller mer av hyran i bostadstillägg. Nackdelen med bostadsrätt är att går vitvaror sönder får du betala dem själv. Sedan får du stå för målning och tapetsering. Det finns dolda kostnader med bostadsrätt. Har man bostadsrätt med mycket låg hyra minskar bostadstillägget.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272220 av Geta
Tror inte att det går att få tag på så billiga bostadsrätter idag, när det är bostadsbrist. Förr gick det att köpa en bostadsrätt för 1 kr.
Mer
3 år 8 månader sedan #1272222 av wasp

Geta skrev: Tror inte att det går att få tag på så billiga bostadsrätter idag, när det är bostadsbrist. Förr gick det att köpa en bostadsrätt för 1 kr.


Ja! Tänk på fastighetskrisen 1993-1994. En kompis till mig köpte en lägenhet för en spottstyver då och idag är den värd ca 2 mille!
Mer
3 år 8 månader sedan #1272223 av Maxjohan1983

Geta skrev: Tror inte att det går att få tag på så billiga bostadsrätter idag, när det är bostadsbrist. Förr gick det att köpa en bostadsrätt för 1 kr.

Det beror helt på stad, byhåla eller ort. :)

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Mer
3 år 8 månader sedan #1272225 av Geta
Som sagt var- det kostar att underhålla en bostadsrätt.