Ni som inte klarar att jobba

Mer
3 år 7 månader sedan #1287392 av Amandara
Det är katastrof för hela ens liv att vara sjukpensionär. På så många plan. Man, barn, jobb, vänner. Pengar. Jag har oxå alltid vart fattig eftersom jag studerat mycket och bara haft extraknäck. Ett år i sträck är det längsta jag varit på jobb. Som fysioterapeut. Det gick katastrofalt dåligt jag var så sjuk. PTSD, djup depression och psykos. Kan inte på något sätt förhärliga livet som sjukpensionär. Det är förfärligt. Men man i dagen får vara positiv för det som ändå är. Man kan inte grotta ner sig i bitterhet då skulle man gå under. Men krasst är det inget vidare på många plan.
Mer
3 år 7 månader sedan #1287436 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Ni som inte klarar att jobba
Nu är jag äntligen ålderspensionär och slipper alla krav från främst andra som har jagat mig med rehab och annat kul.

Jag skäms inte för att säga det utan jag har alltid hatat att jobba. Jag har gjort det för pengarnas skull enbart.

Innan jag blev sjuk kändes det någorlunda med ett jobb fast mest ville jag studera. Vilket jag gjorde under många år.

Allra helst skulle jag ha velat att vara musiker på heltid. Men så blev det ej. Fast jag har ju spelat i flera rockband. Nu spelar jag själv ute ibland, senast förra lördagen.
Mer
3 år 7 månader sedan #1287517 av Rrusheflower
Det finns inget jobbigare än när nån säger till en att man kan jobba fastän man inte kan det.
Mer
3 år 7 månader sedan - 3 år 7 månader sedan #1287518 av Maxjohan1983

Richard skrev: Vi har ett projekt som heter Jag Kan, om man vill börja studera o komma ut i arbetslivet. Men kruxet är, att man får inte studera när man har ersättning från Försäkringskassan, o min nettoersättning är hela 16 300 kr. Att offra den för att studera matematik för eget intresse skulle jag inte våga...

Med internet och bibliotek kan man lära sig allt. Man behöver inte utbilda sig på universitet. Man kan till och med vara så fräck att man köper studieböcker som används vid universitetsstudier.

“Give me six hours to chop down a tree and I will spend the first four sharpening the ax.”
- Abraham Lincoln
Last edit: 3 år 7 månader sedan by Maxjohan1983.
Mer
3 år 7 månader sedan #1287543 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ni som inte klarar att jobba
Om man fått sjukersättning före 1 juli 2008 får man studera, men har man fått sjukersättningen senare är det sämre:

När du haft sjukersättning i minst ett år kan du prova att arbeta och ha din ersättning vilande. Det innebär att du har kvar rätten till sjukersättning om du skulle bli sjuk igen. Under tiden du arbetar får du också ett skattefritt belopp som motsvarar 25 procent av den ersättning som är vilande. Du kan ha vilande sjukersättning i högst två år.

www.forsakringskassan.se/privatpers/stud...tning/sjukersattning