arbete+studier

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4255 av
arbete+studier skapades av
Jag undrar om det finns nogon här på sidan som har försökt att arbeta eller studera medans ni har varit sjucka?
Mer
19 år 7 månader sedan #4258 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet arbete+studier
Jag har studerat och jobbat både längre perioder när jag varit gränspsykotisk, och även under öppen psykos. Det kan gå bra, det beror på vad man jobbar med, hur tolerant omgivningen är, osv... Men ibland kan det vara bättre att ta det lugnt några dagar, så att man orkar med sig själv...

Om man lever med gränspsykos/psykos som inte ger med sig får man väl göra ett val - kan man hitta nått arbete där tillståndet är en tillgång tex inom konst, musik, mm - eller ska man unna sig att ta det lugnt jobba bara med att må bättre... fast arbete kan vara en viktig del av att återhämta sig... inte bara ett mål, utan en väg som hjälper en att må bättre...
Mer
19 år 7 månader sedan #4264 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet arbete+studier
Jag har jobbat i 7 år efter det att jag insjuknade. Det gäller att starta mjukt när man börjar jobba. Det är nog bra att börja ett par veckor med partiell sjukskrivning och sedan utöka.

Jag upplevde det som positivt att börja jobba och att få någonting att tänka på annat än sjukdomen. Det var dock viss stress skall jag medge att leva i skuggan av risken för återfall, men jag klarade den biten faktiskt. Det som är viktigt är att ha ett jobb där man ständigt är sysselsatt. Det är nog inte bra med ett jobb med mycken dödtid.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4273 av
Svar från i ämnet hvilket arbete
Vad har ni arbetat som ? eller vad har ni studerat ?
Mer
19 år 7 månader sedan #4274 av stefan
Svar från stefan i ämnet arbete+studier
Jag har läst 4 år på lärarlinjen varav ett halvår då jag var sjuk. Mådde trots viss stress bättre av att göra något än att gå hemma. Har inte prövat att jobba i detta tillstånd, men det kanske vore en bra idee. Tänkte dock att jag skulle avsluta utbildningen först och kanske måste jag må lite bättre för att klara av det.

mvh
stefan
Mer
19 år 7 månader sedan #4280 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet arbete+studier
Jag studerade på universitet samtidigt som jag var deprimerad och var gräns-psykotisk, ibland när jag mådde bättre gick det bra, men till slut blev jag tvungen att sjukskriva mig eftersom koncentrationen blev så dålig och tankarna så förvirrade.
Till våren kanske jag ska läsa en speciallinje på Folkhögskolan för folk som haft kontakt med psykiatrin och Socialen.