Frigöra diskutrymme

Mer
14 år 8 månader sedan #238510 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frigöra diskutrymme

Gäst_11 skrev: Ar det månde en gammal dataor "designad" för Win98. I så fall kolla om det inte är FAT16 som disken är formaterad med. Då kan varje partition vara högst 2Gbyte.

/ Gäst


Då krävs det ominstallering av hårddisken och att du tömmer allt på datorn, med innehållet!
I så fall, om du kan välja så välj FAT 32, där får du plats med hela datorns kapacitet på en partiton.

Nä, skall du göra det, så måste du också ha den xp installatinonsskiva som behövs för att lägga ned operativsystemet på datorn.

Jag håller med gäst här om att den förmodligen, är avsedd för WIN 98..

Lägg inget jobb på datorn, eller vill du traggla med gamla avlagda grejer, bara för att det är kul att jävlas med sig själv? :lol: :mrgreen:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 8 månader sedan #238511 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frigöra diskutrymme
Eftersom datorn har 6Gb, så om det är möjligt, gå in med Xp installationsskivan och utnyttja det faktum att då har du, 4Gb på en annan partitron som är ledig!
Du skulle då kunna lägga innehållet på datorn på några DVD skivor, och återinstallera datorn antingen på de 4 Gb som då finns på en annan partiton, om det nu är så att det är FAT 32 på datorn annars är det nog bara omformatering och i grunden, så har du gott om jobb nu..

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 8 månader sedan #238535 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Frigöra diskutrymme
Man kan behöva se dolda filer och systemfiler för att göra en rensning. Kontrollpanelen / Mappalternativ / Fliken Visning / Visa dolda filer och mappar. På samma ställe finns möjlighet att få fram dolda filnamnstillägg och systemfiler genom att man kryssar bort Dölj kända filnamnstillägg och Dölj skyddade operativsystemfiler.

Har datorn varit uppkopplad mot internet och kör XP Home, har du säkert en massa uppdateringar av XP som ligger och tar plats. Vet inte om man bara kan sopa bort dem.

Skulle rekommendera en ny dator. Min pappa fick en sprillans ny dator när han fyllde 80 år. Den har 3 Gb RAM och 500 Gb hårddisk. Det behövs för att köra Vista...

Prata inte med hat i munnen!
Mer
14 år 8 månader sedan #238568 av Räven
Svar från Räven i ämnet Frigöra diskutrymme
Inwatto vad coolt att din pappa har dator :D i den åldern osså.

jag kommer ha dator så länge jag lever men att en 80 åring har dator tillhör nog ovanligheten.
Mer
14 år 8 månader sedan #238579 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Frigöra diskutrymme
Jag har vista home och en hårddisk på 295Gb och 3,0Gb Ram minne och jag gav 4000:- rakt av för min på extra erbjudande på elgiganten före midsommar....

Jag har liggande hemma en extra hårddisk till den, som faktiskt var menad till min gamla dator, men fattningen på den nya hårddisken passade inte, men den passar till min nya dator.

Jag har inte lagt in den, för att jag har två års garanti på datorn och vill inte bryta plomberingarna...
Då gäller ju inte garantin.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
14 år 8 månader sedan #238581 av Räven
Svar från Räven i ämnet Frigöra diskutrymme
jag har vista business , home basic och home premium......dom två sista är bäst för där finns det spel :D
men jag gillar inte vista som tar så mycket kraft från datorn.