Hur fungerar licenser för dataprogram?

Mer
11 år 9 månader sedan #496151 av Nissegossen
Antagligen vet zoegas med sina datakunskaper hur han skall gå runt det inbyggda skyddet för att man inte skall kunna använda programmet i en annan dator.

Microsoft har inbyggda spärrar som säger till om bioset och datorn har samma kodnyckel som originalet och då om man försöker installera programmet och Operativsystemet på en annan dator, slår valideringsprogrammet till och du får det inte validerat och microsoft gör det omöjligt för dig att använda Operativsystemet på en annan dator. Det installeras helt enkelt inte för du kan inte gå vidare med installationen om du inte har rätt produktnyckel.

Du hör på namnet här vad det är frågan om, produktnyckel. Det är det som gör det möjligt för microsoft att skilja olika datorer åt.

Nu kan jag ju säga, att de som har tillräckliga kunskaper vet hur de skall gå förbi de spärrar som microsoft har lagt in och kan därför installera ett felaktigt program, som passar för en dator och använda programmet i en annan dator.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #496255 av Ready
Det är en hel vetenskap det här med licenser och datorer.
Mer
11 år 9 månader sedan #496259 av Geta
Varför krångla till det så mycket? Räcker det inte att ha en dator....
Mer
11 år 9 månader sedan #496260 av Admin1
Min bror hade förlorat sin Windows XP skriva så han lånade min för att installera Windows på sin dator där han använde sin kod, men det fungerade först när han kontaktade Microsoft för råd.