Ökad ångest

Mer
13 år 8 månader sedan #331605 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ökad ångest

idefix skrev: Admin1,

jag har mycket att ha ångest över just nu med hur det ska bli med min inkomst framöver, läkarbesök och om jag kommer få jobb eller inte. Dessutom misstänker jag att jag har PTSD, men har aldrig fått den diagnosen av någon läkare, utan istället fått schizofrenidiagnos. Det ena behöver ju i och för sig inte utesluta det andra.

Problemet, som jag ser det, är att jag får kraftig ångest helt omotiverat, jag är i och för sig under viss stress, men jag behöver inte tänka på det som stressar mig för att jag ska få ångestattacker.


Det verkar som du har ångest mest på grund av ekonomiska skäl. Det bästa vore nog om du fick hjälp av psykolog eller kurator, som du kan dryfta dina problem med. Kanske kan ångesten försvinna då. Annars kan tillägg av antidepressiva, som Cipralex och Sertralin ge viss ångestlindring.

PTSD kan förekomma i kombination med schizofreni och man kan efter en psykos få PTSD.
Mer
13 år 8 månader sedan #331687 av idefix
Svar från idefix i ämnet Ökad ångest
Admin1,

lustigt nog träffar jag både kurator och en samtalskontakt. Dessutom har jag Venlafaxin som tillägg till Abilify för att lindra ångest och oro. Allt detta till trots så bryter ångesten ibland igenom. Idag känns det bättre, har lite ångest fortfarande men den är inte så bedövande som den var häromdagen.

Ju mer jag läser om PTSD desto mer övertygad är jag att jag har det utöver schizofrenin. Jag kan dock inte säga att det är psykosen som har orsakat det, för det jag råkat ut för tror jag fortfarande är sant, oavsett vad mina vänner säger.

Tack för ert stöd i den här tråden!

:hjärta
Mer
13 år 8 månader sedan #331946 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ökad ångest
Har du provat Seroquel, som förutom antipsykotisk effekt minskar också på ångest och depression. I USA används Seroquel mot PTSD för det minskar mardrömmar, förbättrar sömnen och minskar ångest.
www.viska.se/index.php/nyheter/5 ... s-mot-ptsd