mardrömmar ...

Mer
13 år 6 månader sedan #341003 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet mardrömmar ...
Jag har alltid kunnat styra rätt mycket vad som händer i mina drömmar, och ofta haft s k "klara drömmar". När jag var yngre tog jag för givet att det var så för alla människor, men sen märkte jag ju att folk inte fattade vad jag pratade om, när jag pratade om att "drömma och veta att man drömmer". Dom flesta trodde att jag beskrev nåt stadium mittemellan sömn och vakenhet. Men grejen med att ha "klara drömmar" är att man sover djupt, man har[i:2m74gtoc] ingen[/i:2m74gtoc] känsla av hur kroppen ligger i sängen eller så. Istället så känns allting som händer i drömmen helt verkligt - men ändå förstår man att det egentligen är en dröm.

Jag vet inte om det här tipset funkar ifall man inte brukar ha nån kontroll över sina drömmar alls. Men du kan ju testa i alla fall. Mitt tips är att sluta försöka fly ifrån fienderna/monstren/spökena i mardrömmen. Bete dej som att dom inte var ett dugg farliga. Jag brukar till och med gå fram och krama om zombies/spöken/monster som förföljer mej. Om dom vill döda en, såga av en armarna med motorsåg eller vad som helst så får dom göra det då.
För mej funkar det iaf så att om jag inte försöker fly eller bekämpa dom, utan vägrar bete mej som om jag är rädd, så försvinner också rädslan.

Det här knepet kom jag på nån gång i tidiga tonåren tror jag (hade jämt massa mardrömmar under hela barndomen). Jag drömmer fortfarande mycket makabra grejer, men brukar inte bli speciellt [i:2m74gtoc]rädd[/i:2m74gtoc] för den sakens skull.
Mer
13 år 6 månader sedan #341171 av Mei
Svar från Mei i ämnet mardrömmar ...
Poppy: Känner igen mig i det. Nu när jag har mardrömmar är jag till 99% inte rädd alls. Senast jag drömde om min rädsla personifierad (aka Sadako från Ringu/The Ring filmerna) så gick jag fram till henne och bad henne sluta skrämmas och vara så ryckig och tyckte att det inte kunde vara bra för henne. Varför jag gjorde det var för att min vän var så rädd i drömmen och jag ville att hon inte skulle va det.
Mer
13 år 6 månader sedan #341190 av kosmisk
Svar från kosmisk i ämnet mardrömmar ...
Ät aldrig sent på kvällen typ om du ska äta så är det 2-3 timmar innan du ska sova
se en komedi film eller någon slags film du gillar så du får bort såna tankar
sedan se till att du har lagom värme i rummet för kyla och yrsel kan orsaka dålig känsel vilket gör att du får tankar om någonting är i rummet och du får mardrömmar av det.. jag brukade ta en lång promenad innan jag gick och lade mej och titta 10 min på något kul sen kunde jag somna perfekt
Mer
13 år 6 månader sedan #341225 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet mardrömmar ...
Ångest och stress är de främsta orsakerna till mardrömmar. Om du är stressad försök att minska på stressen genom avslappning innan du lägger dig.

- Alkohol kan framkalla mardrömmar

- Om man äter innan man lägger sig kan framkalla mardrömmar.

Läs mer här:
www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency ... 003209.htm
Mer
13 år 6 månader sedan #341285 av IRL
Svar från IRL i ämnet mardrömmar ...
kosmisk,

Har du kontakt med terapeut el psykolog?
Isåfall kan du kanske du höra vad han eller hon tror om att försöka tolka dina mardrömmar..
Har gjort det i min terapi med givande resultat. (förde en drömdagbok)
Givetvis är det bara tolkningar av drömmen men det gav mig ibland lite ledtrådar kändes det som..
Mer
13 år 6 månader sedan #342890 av Kassandra
Svar från Kassandra i ämnet Nån medicin
som är bra mot mardrömmar? Min gubbe drömmer
ofta md. Har för mig jag läste om nån som fått
medicin mot nåt annat men hans mardrömmar
försvann på kuppen.
Nån idé någon om vad det kan vara för
medicin?