ect

Mer
13 år 5 månader sedan #351867 av biehhysf
ect skapades av biehhysf
tror jag har depressiv psykos problematik och inte schizofreni...men ect...hjälper lite...sedan tebax igen...antidepp inte mycket...ect...ett par månader sedan tebax igen liksom...någon som har genomgått ect...hur ofta? vad härnäst?
Mer
13 år 5 månader sedan #351896 av Geta
Svar från Geta i ämnet ect
Ja, jag har genomgått el-behandling. Det hjälpte inte ett dyft
för min schizofreni.
Mer
13 år 5 månader sedan #351908 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet ect
De skulle behandla mig med ect för några år sen då jag var psykotisk och var inlagd, men det blev aldrig av, jag svarade rätt så bra på medicineringen och började äta som jag hade slutat med.
Mer
13 år 5 månader sedan #351932 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ect
Vid schizofreni används nog mest ECT vid katatoni, där det kan vara livräddande. Sedan används det ibland när antipsykotika inte ger effekt för att förstärka den antipsykotiska effekten. ECT används nog annars mest mot depressioner, där antidepressiva inte ger effekt.
Mer
13 år 5 månader sedan #352050 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet ect
Jag trodde också mest det användes mot depression... Men förr kanske man använde det lite mera urskiljningslöst?

En kompis till mej har väldigt svår depression. Nu har hon en medicin som funkar och gör att hon kan leva ett normalt liv. Men ett tag såg det ut som att inga mediciner skulle hjälpa, så hennes psykiater hade börjat diskutera ECT med henne. Men sen var det iaf nåt piller som kickade in och hon slapp det.

Men måste man så måste man.
Mer
13 år 5 månader sedan #352074 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet ect
Jag har fått många behandlingar, tappat räkningen. Över tjugo iallafall. Det har hjälpt ett tag, men till priset av att ha stora minnesluckor ur mitt förflutna. Det är mycket som har hänt och som andra får berätta för mig.

Skulle jag ta ECT igen, om det behövdes? Ja, antagligen. När man mår sådär fruktansvärt dåligt är man såpass självdestruktiv att man ger blanka fan i om man tappar minnet. Då kanske man t.o.m. tappar minnena av det där traumat man går och bär på.