ect

Mer
13 år 5 månader sedan #352106 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet ect
Går det att vägra elchocker? Jag skulle sparka bakut om det kom på tal.
Mer
13 år 5 månader sedan #352107 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet ect
Fantasio,

Det är väldigt sällan som folk får elchocker som en del av tvångsvård. Dom flesta som får det är inte tvångsvårdade och gör det frivilligt.

Jag kan bara minnas att jag haft en enda riktig depression i mitt liv, även fast jag har "manodepressiva tendenser" (men det har ju varit mera åt andra hållet istället). Men fy fan vad dåligt jag mådde då. Jag skulle lätt som en plätt gå med på elchocker ifall jag hade depression och inga mediciner hjälpte. Allting är bättre än att vara deprimerad. Så tycker jag iaf.
Mer
13 år 5 månader sedan #352108 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet ect
Fantasio, man blir förresten nedsövd först. Man är inte vaken när man får själva chockerna. Så det är inte som på film där folk ligger fastspända och studsar...
Mer
13 år 5 månader sedan #352109 av Geta
Svar från Geta i ämnet ect
På den tiden som jag fick elbehandling, så var jag så nere i
skorna att jag inte brydde mig eller hade en tanke på att
vägra.
Det var inte så märkvärdigt....
Mer
13 år 5 månader sedan #352114 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet ect
Här skriver Andy "Electroboy" Behrman om ECT: www.electroboy.com/electroshock-therapy.shtml Han har fått nitton behandlingar för svår manodepressivitet.

Jag har för mej att det var han (annars var det nån annan som skrivit en bok om sin psykiska sjukdomshistoria) som berättade att han kände sån enorm eufori när han vaknade upp från ECT. Vet inte om det är vanligt att göra det.
Mer
13 år 5 månader sedan #352115 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet ect
I rest my case. Men jag är fortsatt skeptisk till elchocker.