ect

Mer
13 år 5 månader sedan #352184 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet ect
Fantasio, självklart ska du vara skeptisk mot ECT. Det är jag också, trots att jag gått med på så många, och i vissa fall t.om. bett om det.

Det är när man är riktigt långt nere i svartheten som man inte orkar vara skeptisk längre.
Mer
13 år 5 månader sedan #352188 av Poppy
Svar från Poppy i ämnet ect
Jag var livrädd för psykofarmaka innan jag tog det första gången. Själva tanken på att stoppa in kemikalier i kroppen som ska upp i hjärnan och påverka känslor och tankar tyckte jag var fruktansvärt läskig. Ganska sjukt med tanke på att jag var alkoholist i princip när jag först kom till psykvården... alkohol gör ju också det! Men alkohol är liksom en så vardaglig grej, psykofarmaka tyckte jag var nytt och skrämmande.

Men det var som att skräcken släppte när jag väl tagit min första Fluanxol-dos.

Alltså, jag var också rädd för att fienderna och demonerna kanske skulle passa på att attackera mej nu när jag inte kunde se och höra dom längre... alltså att dom var verkliga, men att psykofarmakan gjorde en blind och döv för deras existens. Den skräcken har ju kommit och gått genom åren. Men själva rädslan för att ha kemikalier i hjärnan försvann efter första dosen. Jag märkte väl helt enkelt att det inte var så big deal som jag hade trott.
Mer
13 år 5 månader sedan #352193 av kosmisk
Svar från kosmisk i ämnet ect
Kanske i framtiden kan man inom nanotekniken modifiera olika centra i hjärnan
för att uppfylla olika önskemål tex höja glädjenivå, gå ner i vikt osv.. frågan är om det är etiskt eller inte!
för personligheten ska väl inte sitta i en nano-elektrod?
Mer
13 år 5 månader sedan #352206 av NormaJean
Svar från NormaJean i ämnet ect

Fantasio skrev: Går det att vägra elchocker? Jag skulle sparka bakut om det kom på tal.


Jag hade ECT på tvång ett tag då jag var som parlyserad och kunde ta emot den ena efter den andra behandlingen, minns inte ett skit av det (vilket är tur det kanske).
Mer
13 år 5 månader sedan #352207 av Geta
Svar från Geta i ämnet ect
Det låter som katatoni.
Mer
13 år 5 månader sedan #352246 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet ect
Var du som paralyserad och varken åt eller drack, så var det nog katatoni och då kan elchocker vara motiverat och också livsräddande.