Ångesten

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22294 av
Ångesten skapades av
När jag talar om ångest frågar folk vad jag tänker på som ger ångest. Men det är tvärtom. Jag känner ångest så att jag börjar tänka på än mer ångestskapande saker ofta. Ibland lyckas jag hålla mig borta från en möjlig ångestfylld tanke men har ändå känslan av oro i mig, det är som det skulle bombas här närsomhelst, men jag vet ju att det inte ska bombas i närtid och har inga tankar på det. Känslan försvinner inte ändå.
Mer
18 år 7 månader sedan #22296 av Geta
Svar från Geta i ämnet Ångesten
Hej Gäst!
Det är svårt att avgöra vad det är som framkallar
ångest. Eller om ångest kommer ur intet.
Att kunna gå tillbaka och se vad det var för tankar
som startade det kan vara knepigt.
Det är likadant tycker jag med negativa tankar eller
blockeringar.
Men lika möjligt som det är att få negativa känslor
och tankar så borde det gå att vända spiralen.
Det är inte lätt när man är riktigt nerkörd men det går
särskilt om man har någon att prata med och får
lufta frustreringarna.
Motion kan vara en väg att gå.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22298 av
Svar från i ämnet Ångesten
Tack för svaret Geta.

Men min ångest kommer som sagt ur intet, sen kommer möjligen tankarna som ytterligare ökar på den.
Sen är det nog en del maktlöshet, man känner sig förolämpad och åsidosättande från omvärlden.

Hitintills har jag inte sett till en text som beskriver ångest utan objekt. Det kan ju vara en paranoia men även då utan direkt objekt. Inte ens en tanke.

Ofta mår jag däremot heluselt av att se andras offentliga tankar. De utelämnar aspekter, är biasade på sin åsikt och tes m.m.
Mer
18 år 7 månader sedan #22309 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ångesten
Ångest är det mest besvärande symptomet vid schizofreni och alltså något ganska jobbigt. Jag tycker själv att sysselsättning och motion är viktigt för att motverka att ångest uppstår. När jag fick antidepressivat Citalopram så hade det också en väldigt lugnande effekt på mig. Det finns alltså också läkemedel att behandla ångesten med. Linnea brukar rekommendera att vid ångest andas djupt via magen. Jag har prövat det och det fungerade utmärkt tyckte jag.

Det finns självhjälpsråd på sajten mot ångest.
www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... rka-angest
Mer
18 år 7 månader sedan #22315 av Fredrik
Svar från Fredrik i ämnet Ångesten
Vill slå ett slag för massage också. Beröringen är väldigt viktig. Jag tror det är ett ganska effektivt medel mot depression som man kan ta till.

mvh Fredrik
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22330 av
Svar från i ämnet Ångesten
Men PSR. Jag sitter här. Plösligt får jag ngt jag skulle kalla ångest. Jag får det i tunnelbanan också, men då har jag objekt, kan de smitta, blir det terror, em har röstat på politikerna som byggde tunnelbana, varför har inte alla bil, hur kan de leva och åka såhär jämt, jag är usel som får åka t-bana.. osv... här finns det inte ngn tanke bakom. Pur Oro.

Hur kan jag ha skam och skuld över att bara vara till?
Jag är ju fruktansvärt tom känns det som.
Sällan glad. Man spelar normal så gott det går.