El Behandling ECT

  • Guest
  • Besökare
  • Besökare
12 år 9 månader sedan #419530 av Guest
Svar från Guest i ämnet elchocker uppfanns på ett slakteri
Maths Jesperson, distriktsombud för RSMH (Riksförbundet för social och mental hälsa):
Elchocker är farligare nu
”I själva verket är den farligare nu än i början. Eftersom patienterna sövs och får muskelavslappnade medel krävs det kraftigare ström för att orsaka de anfall som läkarna är ute efter.”

www.peterularsson.se/protestlist ... ehandling/
Mer
12 år 9 månader sedan #419531 av Geta
Svar från Geta i ämnet El Behandling ECT
Det måste vara väldigt länge sedan som ECT utfördes utan sövning.
Säkert minst 50 år sedan.
Mer
12 år 8 månader sedan #420984 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet El Behandling ECT
Anledningen till varför man använder ECT med försiktighet är pga risken för vissa biverkningar, samt att det ännu inte är helt klarlagt vad det är som egentligen händer i hjärnan under behandlingen. Man vet en hel del, som att det framkallar ett epileptisk anfall och en del annat, men exakt vad det är som gör att det hjälper är inte riktigt färdigforskat på.
Det finns fall där patienter fått bestående minnesproblem efter ECT-behandling. De allra flesta får problem med närminnet under några dagar efter en behandling. Detta kan vara ganska obehagligt, även om det är övergående.

Jag fick ECT för ca 10 år sedan. Det hjälpte inte ett skvatt och var mycket obehagligt. Jag ville inte ha ECT utan blev rätt hårt "övertalad" att göra det. Jag kan fortfarande ha mardrömmar om det, så på det sättet har jag ju lidit men av det psykiskt. Jag tänker att det är viktigt att ha med det i åtanke när man diskuterar metoden. Att biverkningar inte bara handlar om medicinska biverkningar, om patienten är motvillig till ECT kan behandlingens genomförande orsaka ett psykiskt trauma, vilket måste vägas mot vilka eventuella fördelar ECT kan ha. Jag hade inte heller en depression, vilket gör den behandling jag fick än mer tveksam. Att prova ifall ECT hjälper på en patient som är positiv till att försöka är en helt annan sak än att prova på en patient som är livrädd och uppfattar hela ingreppet som ett övergrepp.

En annan sak man kan komma ihåg är att den positiva effekt som ECT kan ge är övergående. Man får en "kick" som varar i ett par veckor. Tanken är att denna kick ska göra att man får styrfart och sedan själv kan ta sig vidare när effekten från kicken avtar. Men i flera fall blir det inte så, utan när kicken avtar, som den alltid gör, så hamnar man tillbaka i depression.

Det finns skäl att ha det i åtanke när man läser statistik om effekt från ECT. Att X% får en positiv effekt får en annan innebörd om denna effekt avtar efter tre veckor. Vad man istället bör titta efter är mer långsiktiga studier av effekten från ECT. Har behandlingen hjälpt på längre sikt, när man ser över flera år, eller har den bara lindrat symptomen under någon månad?

Detta tycker jag iofs borde gälla psykofarmaka och alla nya hype:ade terapiformer som lanseras. De flesta behandlingar har inledningsvis en positiv effekt, vilket delvis beror på både omgivningens och individens förväntningar. Det som är mer intressant är att se hur uppföljningen ser ut 3-5-10 år efteråt.
Mer
12 år 8 månader sedan #420991 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet El Behandling ECT
Usch vad jobbigt med alla mardrömmar och skit du fått av ECT....Nu är jag ännu mer glad att jag bestämt tackade nej när detta kom på tal för mig....
Mer
12 år 8 månader sedan #420992 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet El Behandling ECT
ECT måste också vara en ganska dyr behandling. Att söva en person med narkos måste kosta ganska mycket. Jag gissar att en enda ECT kostar 3000-4000 kr per gång.