Definition av ångest

Mer
11 år 2 månader sedan #562467 av schizo
Ofta när man hör människor yttra sig i frågan om sin egen ångest verkar det som om det finns en begreppsförvirring.

Det pratas om ångest i termer av oro för ganska naturliga moment i livet som är besvärliga för oss alla.

När ångest i medicinska termer handlar om allt annat än vanlig oro.

Ångest är som medicinsk definition en närmast oöverkomlig stress och oöverstiglig oro. Naturligtvis finns en skala även här, från mild ångest till den djupaste förtvivlan som ofta leder till självmord.

Men oavsett verkar ordet ha fått en devalvering som inte gynnar någon.

Personligen definierar jag min egen ångest som en bottenlös, med inslag av overklighetskänslor, panikartad livshotande känsla.
Inte alls någon mild oro för att dagen ska bli jobbig.

Hur känner ni?
Mer
11 år 2 månader sedan #562469 av paddi
Svar från paddi i ämnet Definition av ångest
När jag hade som värst ångest hade jag nästan konstant derealisation. Beskrev det som att ha glasskärvor i själen...ren terror.
Mer
11 år 2 månader sedan #562475 av Geta
Svar från Geta i ämnet Definition av ångest
Har inte mycket ångest. Det är mest kontaktångest när jag måste tala med andra människor.
Mer
11 år 2 månader sedan #562477 av paddi
Svar från paddi i ämnet Definition av ångest
En kompis sa en gång att orsaken att jag hade ångest är att jag nojar och tänker för mycket... Jag replikera med att han "var för dum för att ha ångest" :mrgreen:
Mer
11 år 2 månader sedan #562480 av schizo
Svar från schizo i ämnet Definition av ångest
paddi,

Känner igen orden att tänka för mycket. Retade mig på det mycket tidigt. Hellre tänka än vara "dum". Kanske är det så att, och det är väl en romantisering av verkligheten som har väldigt litet med verkligheten att göra, den som tänker lite extra kanske också är lite känsligare och mer eftertänksam än andra??
Mer
11 år 2 månader sedan #562481 av paddi
Svar från paddi i ämnet Definition av ångest
Jo, min psykolog sa att noja/problemlösa/oroa sig osv är en överlevnads mekanism man lär sig som barn om man har en otrygg uppväxt. Har man en bra och trygg uppväxt behöver man inte hela tiden va på sin vakt och hantera svårigheter.