Definition av ångest

Mer
10 år 4 månader sedan #635195 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Definition av ångest
Ja det är slut Nissegossen, och du - tack för erbjudandet!!!!! Jag skulle helst vilja bo på Johanneberg eller Guldheden...... och hur lätt är det att få lägenhet där eller?
Mer
10 år 4 månader sedan #635208 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Definition av ångest
Du jag vet inte, har inte sökt på lägenheter på evigheter, men lyckades ändå fixa en lägenhet, när min dåvarande sambo skulle flytta. Hon sökte ju själv, men eftersom hon inte stod på kontraktet fick hon ingen lägenhet genom bolaget och hon sökte länge på boplats Göteborg!
Vi var helt överens och jag sökte inom bostadsbolaget internt efter en lägenhet till mig själv på gatan, bara för att hon skulle stå som bostadslös och inte stå skriven hos mig. Jag hade ju inte kastat ut henne, ville bara ha det i papperna!

Jag tittade på en lägenhet längre bort inom samma hus som jag bor i och sade att jag tar den.
Kvartersvärden var uppe och besiktigade min och sade, att här för mycket att göra, jag får ta hit min chef.


Chefen och kvartersvärden var uppe hos mig en fredag och vi pratade och då undrade ju han varför jag ville flytta och jag sade att det var av två orsaker, min sambo och en granne som bara klagade på allt och alla. Hon klagade på att jag rökte på balkongen, så mycket att jag tröttnade på henne. Det är en lång historia med att jag skrev brev och undrade hur många som flyttat på grund av henne, samt att jag skrev en lista, satte mitt eget namn överst och gick till en vräknings hotad granne pga henne och han gick runt med listan med underskrift med namn och adress!

Varpå hon fick order om att tiga käft! Det var tre chefer som var uppe och talade med henne.
Den granne som var vräknings hotad sade till mig, att hon får inte klaga alls på dig numer!

Har sparat vad jag skrev, men klistrar inte in det här.

I alla fall sade den chef som var uppe hos mig, att skriv nu inte kontrakt på måndag, jag skall tala med henne som delar ut lägenheter på bostadsbolaget!

På måndagen jag ringde då till hon som delar ut lägenheterna och på torsdagen skrev min sambo på kontraktet på en ny lägenhet i Torpa inte långt härifrån. Det är kulturminnesmärkt område, så det får inte förtätas som de annars gör här.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 4 månader sedan #635212 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Definition av ångest
Angående grannen, stod det klart, när jag pratade med chefen och berättade om grannen, då sade han, hon kostar oss pengar! :P

Det var därför, att så många hade flyttat pga henne som han kom till skott.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 4 månader sedan #635306 av jedidja
Svar från jedidja i ämnet Definition av ångest

schizo skrev: Ofta när man hör människor yttra sig i frågan om sin egen ångest verkar det som om det finns en begreppsförvirring.

Det pratas om ångest i termer av oro för ganska naturliga moment i livet som är besvärliga för oss alla.

När ångest i medicinska termer handlar om allt annat än vanlig oro.

Ångest är som medicinsk definition en närmast oöverkomlig stress och oöverstiglig oro. Naturligtvis finns en skala även här, från mild ångest till den djupaste förtvivlan som ofta leder till självmord.

Men oavsett verkar ordet ha fått en devalvering som inte gynnar någon.

Personligen definierar jag min egen ångest som en bottenlös, med inslag av overklighetskänslor, panikartad livshotande känsla.
Inte alls någon mild oro för att dagen ska bli jobbig.

Hur känner ni?


Jo jag känner igen mycket av det där du beskriver, men en sak som hjälper mig många gånger är chakrameditation. Något du kan gå ut och googla på, det är många gånger bättre alternativ än mediciner jag har själv diagnoser schitzoaffektivt syndrom uns och adhd men har brutit kontakten med psykiatrin fick aldrig någon bra hjälp. Oftast styrde dom till saker och ting så att det blev dubbelt värre, speciellt av neuroleptika mediciner. Och när jag började vägra neuroleptika så drog läkaren in ritalinet också.

Men jag har kontakt med en privatläkare som skriver ut stecolid åt mig men det är bara något som jag använder när jag inte har tid med chakrameditation om ångesten smyger sig på

Ha ett fortsatt bra nytt år
Mer
10 år 4 månader sedan #635375 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Definition av ångest
Ångesten är en biologisk kraft för min del.
Mer
10 år 4 månader sedan #635553 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Definition av ångest
Många med schizofreni vill flytta till storstadens anonymitet och antagligen för att ingen där vet om ens sjukdom. Jag tror att man helst skall undvika storstäder dels på grund av bostadsbristen där, men också på grund av stressen och risken att hamna i hemlöshet. Tror att man mår bättre på landet, där också risken för att få schizofreni är lägre än i storstaden.