Trött för det mesta

Mer
18 år 4 månader sedan #30398 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trött för det mesta
Interlude,

Efter min första psykos sov jag väldigt dåligt, sedan följde en period av att jag sov extremt länge, men det gick över efter några veckor och jag började sova dåligt igen. Jag tyckte att det kändes bra för mig att sova länge faktiskt. Det var som en verklighetsflykt, som jag upplevde som väldigt positivt.

Jag har för mig att jag läst att man vid depressioner ibland kan drabbas av ökad sömn - hypersomni. Om du har en depression och den behandlas kanske sömnen normaliseras.
Mer
18 år 4 månader sedan #30404 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Trött för det mesta
Tack för era alla bra svar! :) Ja, att jag är så trött är kanske bara en naturlig reaktion på att jag har varit så uppvarvad under mer än ett halvårs tid. Kankse är det ett sätt för kroppen och själen att återställa balansen igen. Det är väl bara att så att säga "sova sig igenom" det hela.
//Amanda
Mer
18 år 4 månader sedan #30418 av Sofie
Svar från Sofie i ämnet Trött för det mesta
Hej Amanda S.
Fråga bara: Hur länge sedan togs du ur psykosen? Hur mycket Haldol tar du?

Min läkare har sagt att man kan bli trött av Haldol, så det är inget konstigt. Själv tar jag 1 mg Haldol. Precis som du säger så får man tvinga sig själv att komma igång. Det är jättebra att du tränar, det tror jag kan vara en räddning.

Ett annat tips är att se till att man har bra lampor och tända dem, speciellt på morgonen när det är mörkt. Måste själv börja med det, även om det är mycket mysigare att dricka sitt morgonkaffe till tända stearinljus.

Det är också tillåtet att vara trött, kom ihåg det, och du har all anledning.

*kram*

/Sofie
Mer
18 år 4 månader sedan #30419 av AmandaS
Svar från AmandaS i ämnet Trött för det mesta
Hej Sofie,
Jag har ätit Haldol i två månader, 1 mg precis som du. Min läkare sa att jag inte borde bli trött av den eftersom det är så låg dos. Men medicinen hjälper ju mot psykosen i den låga dosen, så varför skulle den inte kunna ge biverkningar? Annars är jag väldigt nöjd med Haldol, den funkar väldigt bra på mig. :)
Mer
18 år 4 månader sedan #30423 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Trött för det mesta
Amanda,

Jag tror inte att det är Haldolen, som framkallar trötthet eftersom du tar så låg dos av den som 1 mg. Kanske kan det vara en depression och i så fall kan du på Internet mäta hur deprimerad du är. Det finns en seriös självtest som är gratis här:
www.deprimerad.net/allm/testa/madrs.htm

Dina problem kan om det inte är en depression vara ett symptom som framkallats av psykosen. Man kan få problem med bristande motivation mm.