Coladryck och sömn

Mer
9 år 11 månader sedan #665075 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Coladryck och sömn
Kola är uppiggande...
Socker är uppiggande...
Koffein är uppiggande...
...Coca-Cola är upp-upp-upp! Så mycket att det kan störa sömnen och faktiskt kan man bli lite smått "bakis" dagen efter och längta efter något... ...uppiggande!

Jag har diabetes och har märkt att om man ligger över 12 mmol/l i blodsocker när man ska sova, så vill kroppen inte gå ner i varv. Det finns överskott på socker till hjärnan och förbränningen kör på högvarv. Man kan känna sig dåsig, men somnar inte. Gissar att det samma gäller för personer utan diabetes: svårt att somna om man har gott om energi att förbränna.

Att vissa personer kan dricka kaffe före de går och lägger sig finns det säkert en teknisk förklaring till, men den har jag glömt. Sorry. Jag är inte så gammal att jag kan göra så. Dricker jag en koffein-källa efter kl 16, så somnar jag minst en timme senare än vanligt.

Ginseng är ännu värre. Förut fanns det ginseng-läsk. Drack jag en sådan vid kl 10, så var det omöjligt att somna 12 timmar senare... Tur att inte alla är så känsliga som jag för sånt! :grandpa

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 11 månader sedan #665079 av Geta
Svar från Geta i ämnet Coladryck och sömn
När jag har för högt blodsocker dricker jag mycket vatten eller går fram och tillbaka i lägenheten.
Mer
9 år 11 månader sedan #665080 av Räven
Svar från Räven i ämnet Coladryck och sömn
För mig är det tvärtom....jag kan inte dricka cola när jag sover :rotfl
Mer
9 år 11 månader sedan #665093 av Räven
Svar från Räven i ämnet Coladryck och sömn
Dricker just nu Black Orange.....cola med apelsin smak....mums...
Mer
9 år 11 månader sedan #665099 av Erasee
Svar från Erasee i ämnet Coladryck och sömn
Hur är det då med red bull?- Har den stark effekt? :tänk
Mer
9 år 11 månader sedan #665101 av Melun
Svar från Melun i ämnet Coladryck och sömn
Jag kan dricka vad som helst när som helst för jag tar Lergigan och Theralen, cisordinol och Akineton.