Morgonnedstämd vs eftermiddagshängig

Mer
7 år 5 månader sedan #884626 av Nissegossen
[youtube:x5ev8fwq]PSZxmZmBfnU[/youtube:x5ev8fwq]

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 5 månader sedan #884717 av Admin1
Vid depression kan man få tidigt uppvaknande vid 3-tiden. Men då borde depressionstestet visa det. Vid schizofreni förekommer dels insomningssvårigheter, men också uppvaknanden under natten. Vid psykos är också sömnen kraftigt störd. Läkemedel kan också störa sömnen, så det bör du kolla upp i FASS, men biverkningar brukar oftast komma direkt, när man börjat med läkemedlet.

www.viska.se/sjalvhjalp/1091-soemnproblem
Mer
7 år 5 månader sedan #884743 av lumberjack
Vet inte vad testet utvisar egentligen. Eftersom jag landar på >7 så gäller detta:

Vad är positivt resultat?
Poäng på 7 och däröver har 82 % specificitet och 85 % känslighet för att förutse närvaro av egentlig depression.


Lite kryptisk output?
Mer
7 år 5 månader sedan #884862 av lumberjack
Det här var ju lite intressant, sökte lite om självmord och depression på <!-- w --> www.mind.se <!-- w -->

Ett symptom/tecken vid depression:

[i:20pnhuc2]&quot;Är överdrivet intresserad av dödsteman i musik, bilder och böcker&quot;[/i:20pnhuc2]

Detta intresse kommer regelrätt hos mig när det går utför men aldrig egentligen kopplat det till depressionen i sig. Har inte riktigt vetat vad jag ska knyta det morbida intresset till och har grubblat kring detta en del. Nu vet jag.
Mer
7 år 5 månader sedan #885052 av Admin1
Har du 7-9 poäng på depressionstestet har du en mild depression och medicin brukar inte ge effekt. Vid nära moderat depression (18 poäng) kan det vara värt med medicin för då ger antidepressiva effekt. Vid milddepression kan man motionera t.ex flitigt.