Har du/jag depression?

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1214090 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Har du/jag depression?

Inwatto skrev: Hoppas Sertralin hjälper dig, Fantasio! Kanske hjälper den bäst mot den ångest du lider av nu och då.

Jag har fått KBT mot depression. Det var nyttigt och sedan dess har jag klarat mig utan att vården behövt fundera om de skulle sätta in antidepressiva.

Jag är inte främmande för att testa KBT. Min KP har utbildning i att ge det. Hur många gånger hade du terapin, Inwatto?
Mer
4 år 4 månader sedan #1214094 av Geta
Svar från Geta i ämnet Har du/jag depression?
Min depression försvann när jag gick flera år i psykoterapi. Fick en vision efter några år och den stämde.
Mer
4 år 4 månader sedan #1214105 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Har du/jag depression?
KBT är tänkt att vara en snabb fix, ca 10 ggr brukar man gå. Min terapeut förlängde det till 20 ggr för vi pratade bl a om mina inre delpersonligheter också.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
4 år 4 månader sedan #1214119 av Clean
Svar från Clean i ämnet Har du/jag depression?
Jag har hört att dom bästa medicinerna för ångest är cymbalta och Seroxat. Men det kanske inte stämmer. Ångest och självmordstankar är en levande form av helvete.

Hur jag blev bättre var att jag käkade medicin och gick till psykologen och la alla kort på borde till psykologen och det gav livsglädje efter ett tag. I början av terapin kändes jävligt jobbigt för man inte vet vad man ska göra där egentligen och allting känns meningslöst. Men efteråt kändes det jävligt bra.
Mer
4 år 4 månader sedan #1214319 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Har du/jag depression?
Depression är vanligast de första 5-6 åren, sedan är ofta det som verkar vara depression negativa symptom. Vid negativa saknas känslor, men de finns vid depression. Under självtester i menyn finns ett depressionstest
Mer
4 år 4 månader sedan #1214325 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Har du/jag depression?

Clean skrev: Jag har hört att dom bästa medicinerna för ångest är cymbalta och Seroxat. Men det kanske inte stämmer. Ångest och självmordstankar är en levande form av helvete.

Hur jag blev bättre var att jag käkade medicin och gick till psykologen och la alla kort på borde till psykologen och det gav livsglädje efter ett tag. I början av terapin kändes jävligt jobbigt för man inte vet vad man ska göra där egentligen och allting känns meningslöst. Men efteråt kändes det jävligt bra.


Jag har Seroxat/paroxetin och det är den är klart den bästa medicinen jag har haft mot ångest och depression. Tyvärr har den tappat i effekt efter tio år så jag tänker faktiskt byta. Cymbalta kanske är ett alternativ om det är lika starkt som paroxetin. Vanliga antidepp är inte hälften så effektiva som paroxetin så det känns osäkert att byta till ett sämre preparat.