Kan inte komma på ngt som är kul = depression??

Mer
4 år 2 veckor sedan - 4 år 2 veckor sedan #1244411 av Melody

ingrid64marie skrev: Var det du som skulle byta från abilyfy till xeplion, xeplion är bra mot röster, abilyfy mer aktivera de då finns abilyfy maintena som ett alternativ istället också i ibjektionsform har för mig att orsaken till byte var sämre levervärden.

Ja precis bytte till Invega från Abilify.
Det är bara att gilla läget...

Amandara skrev: Symtom som negativa symtom sägs bero på för lite dopamin. När vi är psykotiska tros vi ha för stora dopaminpåslag. Vi får antipsykotika som dämpar dopaminfrisättningen- kanske har du för mycket antipsykosmedicin? Det har iallafall jag börjat fundera på....om jag har för mycket dopamindämpande haldol eftersom jag är passiv och inte orkar göra saker.

Håller med om att göra positiva affirmationer och tacksamhetslistor. Att träna sig i att se det positiva. När jag var djupt deprimerad för 20 år sen och låg i sängen dygnet runt och knappt orkade gå på toa - fick jag tipset på nätet att skriva ner det positiva. Det blev några punkter varje dag. När jag tittade på dessa listor många år senare var det rätt kul att se vad jag skrivit. Kommer ihåg den perioden som riktigt...trött och gråtig- men där fanns oxå vissa positiva punkter ändå.

Tack för ditt svar. Ja tacksamhetslista är bra, ska komma på allt jag kan som jag är tacksam för. Det finns en slags sorg i mig och olust. Men som sagt, jag har kanske en fas med ny medicinering nu.
Last edit: 4 år 2 veckor sedan by Admin1.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244414 av Clean
Här är ett test baserat på DSM! Sedan behöver inte det vara depression eller negativa symtom utan du kan vara olycklig.

www.psykologitest.se/depression.php
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244419 av Melody
Tror det är negativa symtom dock...
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244420 av Clean
Fast skriva en lista som du skrev att lista upp saker att vara tacksam om. Handlar delvis om att hitta lycka. Inte negativa symtom.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
4 år 2 veckor sedan #1244421 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Kan inte komma på ngt som är kul = depression??
Ta kontakt med din läkare och förklara att du fått en betydande försämring när det kommer till de negativa symtomen abilify maintena ska inte kunna påverka levern och det kan invega göra de ges i tablettform xeplion i injektion. Tror abilify maintena kan vara ett bättre alternativ och är skälet till byte levern ska det kunna fungera.
Mer
4 år 2 veckor sedan #1244427 av Geta
Försök att komma på något intresse som du kan brinna för eller flera intressen.