Störningar av minnet hos schizofrena kartlagda

Mer
16 år 1 månad sedan #113937 av Lynn

Geta skrev: Att schizofrena personer skulle ha något extra bra minne,
tror inte jag.
När vi använder båda hjärnhalvorna så framkommer
det inte om vi har något band emellan dem eller inte.


Det var vad jag menade. En person som använder en specifik del av hjärnan för att utföra minnesuppgifter gör det ofta bättre än den som använder båda hjärnhalvorna till samma uppgift. Därmed just denna störning hos schizofrena.
Mer
16 år 1 månad sedan #113985 av Tikki
Den snurrar medsols.
Om Du inte ser det kan Du blunda med ena ögat.
Mer
16 år 1 månad sedan #114028 av Admin1
Vid schizofreni kan närminnet vara dåligt dvs att minnas det som hände nyss, medan däremot långtidsminnet dvs det som hände långt tidigare är oftast intakt
Mer
16 år 1 månad sedan #114042 av Tiram

Admin1 skrev: Vid schizofreni kan närminnet vara dåligt dvs att minnas det som hände nyss, medan däremot långtidsminnet dvs det som hände långt tidigare är oftast intakt

Betyder det att en person kan minnas en specifik händelse efter 5 minuter, men komma ihåg den någon månad senare?
Mer
16 år 1 månad sedan #114053 av Admin1
Det betyder nog att ens långtidsminnen från perioden innan man insjuknade är perfekta eller normala, men sedan det man minns efter insjuknandet blir nog sämre pga dåligt närminne ger dåligt långstidminne för helt nya minnen.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
16 år 1 månad sedan #114054 av Jocke
Närminnet är kaputt! Minns specifika händelser som vissa kanske tycker är för långt borta eller irrelevanta, men dem berömmer mig för mitt minne. Dem skulle bara veta. Kan nog inte redogöra för en text efter fem min. Har det med läsförståelsen att göra?

Vars är världen på väg?