Störningar av minnet hos schizofrena kartlagda

Mer
16 år 1 månad sedan #113799 av mopa
Det blir medsols för mig. Fast efter att tittat på gubben ett tag så blev jag oxå snurrig. :)
Mer
16 år 1 månad sedan #113837 av aspie
Åt båda håll. Om jag inte anstränger mig, snurrar han medsols. Om jag koncentrerar mig för att få honom byta riktning, så gör han det.

Problemen med närminne är centrala symptom också vid ADHD. Det lönar sig att läsa böcker om mnemoteknik (minnesteknik) och lära sig att tillämpa den. Man ska också ta ut all nytta av dagens teknologi, påminnelsefunktioner i telefonen etc.
Mer
16 år 1 månad sedan #113860 av ak
Han snurrar medsols... Titta på hans skor...
Mer
16 år 1 månad sedan #113912 av Admin1

Geta skrev: Det är därför som det är så svårt att vistas i ett
sällskap där det pratas livligt eller överhuvudtaget
delta i ett samtal när närminnet klickar.
Det tror jag.


Jag tror inte främst att det är närminnet, som klickar då utan filtreringsfunktionen av sinnesintryck. När folk pratar i munnen på varandra blir det för mycket sinnesintryck och man hinner inte förstå vad det handlar om. Om man har schizofreni, så har man svårt ofta att höra vad en person säger om t.ex. radion är också på. Vanliga människor har inte sådana problem.

Jag fick problem med närminnet efter min psykos och det tog ganska lång tid av träning innan det blev riktigt bra. Ganska jobbigt med sådana besvär. Man kan träna minnet genom att spela Memory exv.
Mer
16 år 1 månad sedan #113930 av Lynn

Geta skrev: Schizofrena använder i större utsträckning båda
hjärnhalvorna än andra när det gäller arbetsminnet
enligt den här undersökningen.

www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml

Intressant! Borde finnas en koppling mellan att använda båda hjärnhalvorna vid minnesuppgifter och minnesstörningar. Ta Kim Peaks som exempel, hans båda hjärnhalvor arbetar självständigt då han saknar ett band mellan dem. Och vilket korttidsminne, eller minne på det stora taget, har inte han sen.
Mer
16 år 1 månad sedan #113934 av Geta
Att schizofrena personer skulle ha något extra bra minne,
tror inte jag.
När vi använder båda hjärnhalvorna så framkommer
det inte om vi har något band emellan dem eller inte.

Det brukar mest talas om Prefrontalloben när det
gäller schizofreni. Ventriklarna (hålrummen där det
finns vätska som skyddar hjärnan) ska vara förstorade
så att andra delar av hjärnan är förminskade
t.ex. frontalloben, där mycket av samordningen
av den information vi får, sker.
Det är teorier som framförs på Kunskapskanalen
SVT.