kalla fakta sön 30 mars

Mer
16 år 1 månad sedan #116589 av Saari
Svar från Saari i ämnet kalla fakta sön 30 mars
Det här är en högst viktig fråga. Men jag tror inte att den kan besvaras genom tre olika svar, på sidan står det:

Fråga
Ska läkare skriva ut tunga mediciner till unga?
Ja
Nej
Vet inte

Men allt handlar ju om personen ifråga, vad den har för problem och vad som hjälper för just den personen. Läkemedel ska inte skrivas ut utan att man har samtalsterapi tycker jag för att de ska få god effekt. Vi är många unga tjejer som skadar oss själva på avdelningen jag ligger på nu, men alla får olika medicinska behandlingar. Någon får Xanor, en annan har en låg dos neuroleptika och en tredje fick ECT. Man prövar sig fram. Men det gäller att börja i rätt ände, med SSRI-preparat först och sedan se om det funkar istället för att sätta in tung medicinering direkt.

Allt är inte svart och vitt. Även om det vore skönare ifall det var så.
Mer
16 år 1 månad sedan #116615 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet kalla fakta sön 30 mars

Saari skrev: Fråga
Ska läkare skriva ut tunga mediciner till unga?
Ja
Nej
Vet inte


om "unga" är personer under 18 år och "mediciner" handlar om just tung psykofarmaka (nu pratar vi tunga benso och vissa neuroleptika), skulle jag vilja ha en lag som uttryckligen förbjuder det (och inte bara någon lam rekommendation eller liknande). Sedan eventuellt ett utrymme för undantag i vissa extrema fall.

Men jag är inte helt bergsäker... ge mig ett bra skäl så ändrar jag mig.
Mer
16 år 1 månad sedan #116618 av ak
Svar från ak i ämnet kalla fakta sön 30 mars
Går programet i repris någon gång? Är på mässa då.
Mer
16 år 1 månad sedan #116623 av Saari
Svar från Saari i ämnet kalla fakta sön 30 mars
Nu tänkte jag unga 18-25 år visserligen, kanske lite fel. Men om vi säger att du råkar ut för en akut psykos i tonåren, ska neuroleptika då inte få skrivas ut?
Mer
16 år 1 månad sedan #116637 av tryskey
Svar från tryskey i ämnet kalla fakta sön 30 mars
citerar mig själv här. Läs det fetstila.
Alltså, jag skrev Inte alla neuroleptika. Och jag skrev att jag vill ha med visst utrymme för undantag.

tryskey skrev: om "unga" är personer under 18 år och "mediciner" handlar om just tung psykofarmaka (nu pratar vi tunga benso och vissa neuroleptika), skulle jag vilja ha en lag som uttryckligen förbjuder det (och inte bara någon lam rekommendation eller liknande). Sedan eventuellt ett utrymme för undantag i vissa extrema fall.

Men jag är inte helt bergsäker... ge mig ett bra skäl så ändrar jag mig.

Mer
16 år 1 månad sedan #116638 av Saari
Svar från Saari i ämnet kalla fakta sön 30 mars
Ursäkta, då förstår jag. Men jag tror att en sådan lag skulle vara väldigt svår då gråskalan kan bli hur bred som helst. Hur skulle undantagen se ut? Det som oroar mig mest är att läkare som utfört sitt jobb korrekt skulle kunna hamna i problem hos lagen, men å andra sidan tror jag fördelen med att läkare verkligen tänker sig för är stor. En tjej på min avdelning är blott 18 år och blev bara sämre ju mer de matade henne med neuroleptika. Jag förstår inte hur de kunde göra så mot henne.