Galenskapens gåta

Mer
15 år 8 månader sedan #142035 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Galenskapens gåta

schizo skrev: Ja , trauman har betydelse men dom har gjorts betydelselösa av biologismens försvarare i huvudsak av ekonomiska orsaker. Hur skall man annars försvara doktrinen: piller till allt och massiva neddragningar av psykiatriska resurser. Kunskap körs över av räknenissar!


Enligt boken Surviving schizophrenia har stress eller trauman en väldigt liten betydelse för att utlösa schizofreni. Stress är dock en viktig faktor, när det gäller att utlösa återfall i psykos vid schizofreni. Under krig, när folk lever under hög stress, så ökar inte schizofreni.
  • gäst2
  • Besökare
  • Besökare
15 år 7 månader sedan #147827 av gäst2
Svar från gäst2 i ämnet Galenskapens gåta

Enligt boken Surviving schizophrenia har stress eller trauman en väldigt liten betydelse för att utlösa schizofreni. Stress är dock en viktig faktor, när det gäller att utlösa återfall i psykos vid schizofreni. Under krig, när folk lever under hög stress, så ökar inte schizofreni.


Biologiska förklaringshypoteser dominerar och bortser oftast från psykologiska hypoteser. Men det finns ju evidens för att schizofreni är ett resultat av BÅDE biologisk känslighet och yttre påverkan (dvs stress som trauman, social situation, berusningsmedel, ekonomi, komplext leverne...). Enäggstvillingar visar att yttre påverkan HAR stor betydelse.

Men de biologiska modellerna överdrivs. Kanske det beror på att forkningen nästan helt domineras av den medicinska, där läkemedelsbolagens vinst är en funktion av läkemedelsförbrukningen. Det är även lättast att ge medicin. Är det fortsatt svårt, ökar man dosen. Indikationer på trauma hos schizofrenipatienter överskuggas alltså av schizofrenidiagnosen med biologisk orsak.
Mer
15 år 7 månader sedan #147851 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Galenskapens gåta
Ready och Niklas! Sluta mer ert skitprat, eller håll er åtminstone till en egen tråd! Kom inte och förgifta andras inlägg med ert svammel. Det finns faktiskt folk som försöker bedriva en diskussion.

Admin! Jag skulle önska att du rensade bort lite i inlägg som inte har med tråden att göra. Visst, det är kul att folk kommer in på sidospår ibland och hittar nya saker att ta upp, inspirerat av de gamla, men när det blir som Ready och Niklas håller på, blir det bara FÖR MYCKET! :evil:
Mer
15 år 7 månader sedan #147852 av Libellule
Svar från Libellule i ämnet Galenskapens gåta
Nåväl... Till saken. Skrämmande om den där boken. Man blir nästan sugen på att spola ned alla meds i toan, göra uppror en gång till. Här sitter jag och kämpar mot kilon och zombieeffekt, kämpar för att kunna arbeta, och så kanske allt är en enda stor bluff. Kanske borde gå och dränka mig själv också när jag ändå håller på... Fast de nämnde inget om bipolaritet. Inte den här gången, iallafall.