Psykvården fungerar inte...

Mer
Mer
15 år 8 månader sedan #143680 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykvården fungerar inte...
Mannen tillhörde "en välkänd vårdgrupp, de schizofrena",
står det i artikeln.
Han hade inte använt några droger.
Han kände sig tvingad.
Att peka ut en hel grupp på det sättet. Kan det vara rätt?
Mer
15 år 8 månader sedan #143681 av AnnKatarin
Usch, vilken dålig artikel!
Mer
15 år 8 månader sedan #143682 av schizo
Svar från schizo i ämnet Psykvården fungerar inte...
Skräpblaskor som Aftonhoran/bladet lever på att gotta sig i våld och mord. Att underbygga fördomar och att skriva artiklar som är vinklade är något som inte ingår i journalistutbildningen. Men kvällspressen är en del av en mediakoncern vars mål inte är sanningen främst utan flest sålda tidningar och högsta vinst.

Dom flesta förstår att schizofrena inte i allmänhet är mordbenägna men det finns alltför många som inte får sin information från annat håll än just kvällspress och skvallerpress.

Det är den gruppen oinformerade människor som är farliga. De har alltid ingått i lynchmobbar och grupper som skall kasta ut eller stänga in det dom inte förstår eller är rädda för.

Information är det enda som hjälper. Viska behövs.
Mer
15 år 8 månader sedan #143683 av Nissegossen
jag skrev ett mail till journalisten!

Hej Kerstin! Jag kallas för Nissegossen på webben. Du borde faktiskt inte ta en hel grupp av de som har Schizofreni och hänga ut dem. Det är faktiskt inte så många av oss som har sjukdomen Schizofreni som begår våldsbrott. Det är 99,8 % av oss som aldrig begår våldsbrott. De som gör det är sådana som tar droger som gör de värsta våldsbrotten, då antingen alkohol eller narkotika.



Jag har haft Schizofreni sedan 1974 jag själv uppsökte psykakuten för att jag förstod aqtt något var fruktansvärt fel. Jag har alltså i 34 år haft sjukdomen och har träffat många som gjort brott och kunnat umgås med dem, men hållit mig på distans.



Jag skriver på en sida på webben, nämligen <!-- w --> www.viska.se <!-- w --> där kan du läsa vad vi som har sjukdomen skriver.

Vi är otroligt ledsna över allt som skrivs i media för det piskar upp en stämning hos allmänheten då, att jag blir rädd!!! vi vet ju alla vad som hände 1938 i Nazismens Tyskland. De gasade ihjäl det året 60 000 tusen av sina egna, på grund av att de kallades livsodugliga.



Faktum är att 1% av befolkningen drabbas och med automatik skulle vi vara ca; 90 000 som har sjukdomen eftersom vi är 9 milj invånare.



Tyvärr är det en fruktansvärd överdödlighet ibland oss. Enligt de beräkningar som gjorts är vi någonstans mellan 40 000-45 000 som lever.

Var inte för hårda mot oss andra som har sjukdomen Schizofreni, detta för att den sjukdomen önskar jag inte min värste ovän.

Med bästa hälsning och ha en bra dag!

Nissegossen;

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #143684 av AnnKatarin
Good för you NG, eller vad man ska säga. Bra gjort på ren svenska! Kramar!