Psykvården fungerar inte...

Mer
15 år 8 månader sedan #143721 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Psykvården fungerar inte...
Bra initiativ, Nissegossen och bra skrivet.

Det skulle nog inträffa färre våldsdåd om fler fick alla effektiva behandlingar vid schizofreni. Bara 30 % blir helt symptomfria med antipsykotika och de flesta behöver andra effektiva behandlingar mot schizofreni, som patiientutbildning, familjeutbildning och KBT. Sysselsättning och personligt ombud är också viktigt. Tyvärr är det bara en liten grupp, som får alla effektiva behandlingar.

När man får en akut psykos kan man ibland bli farlig för andra. Kanske dagens behandling borde ta upp detta för oss och lära oss vad vi skall göra om vi får impulser att skada andra. Psykiatrin måste engagera patienterna mer i deras egen behandling för att det skall bli bättre.

Har eran psykiater tagit upp någon gång vad ni skall göra om ni får impulser att skada andra?
Mer
15 år 8 månader sedan #143729 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykvården fungerar inte...
Min psykiater sa gång på gång till mig- att jag får tänka
vad som helst men inte göra vad som helst.
Mer
15 år 8 månader sedan #143733 av AnnKatarin
Nej Admin1, men vi ska ta upp det faktum att jag har börjat skada mig nästa gång psykologen och jag möts. Bra råd du fick av din psykolog, Geta!
Mer
15 år 8 månader sedan #143759 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykvården fungerar inte...
Den som sig i leken ger får leken tåla.
Det går inte att gråta över spilld mjölk.
Mer
15 år 8 månader sedan #143765 av Nissegossen
RE: Psykiatrin funkar inte – och ingen tycks veta varför‏
From: Nils-Erik Johansson (<!-- e --><a href="mailto:nissegossen101@hotmail.com]nissegossen101@hotmail.com[/url]<!-- e -->)
Sent: Thursday, August 28, 2008 5:58:33 PM
To: Kerstin Weigl (<!-- e --><a href="mailto:kerstin.weigl@aftonbladet.se]kerstin.weigl@aftonbladet.se[/url]<!-- e -->)


Jag vill bara ge lite mera kött på benen så att säga. I Göteborg finns IFS, (IntresseFöreningen För Schizofreni) Jag tillhör föreningen sedan den startades. det var den första föreningen i landet. Det har kommit efterföljare i hela landet och det rikstäckande förbundet är <!-- w --> www.schizofreniforbundet.se <!-- w -->
I Göteborg finns det en handledare som heter Anna-Carin jansson, hon är utbildad på journalisthöhskolan och är numera efter en anställning på GP, frilans och är handledare för oss som är då funktionshindrade. Om du vill fråga henne om något så är e-adressen <!-- e --><a href="mailto:moralkakan@hotmail.com]moralkakan@hotmail.com[/url]<!-- e --> Det är ett projekt finansierat av allmänna arvsfonden och vi söker efter att ta bort eller minska det stigma vi har. Projektet är avsett för att bjuda in alla som i sin yrkesproffesion har med psykiskt funktionshindrade att göra. Eventuellt spela upp en scen om hur man skall bemöta en psykiskt sjuk människa och visa vägen om hur man skall bemöta den personen.

Jag kan förmedla kontakten annars, garanterat att du får bra svar på dina frågor!
Hon var handledare när vi för en del år sedan skrev texter till en teaterpjäs som gick upp på teater UNO i Göteborg. Den gick för utsålda hus och det fanns 400 i kö för biljetter när den lades ned. Detta beroende på att lokalerna redan var uppbokade.
Det blev sedan en radioteaterpjäs som gick på riksradons radioteater på program ett.

Jag har skivan med röster som pjäsen hette, du kan få en kopia om du vill ha, helt utan kostnad utav mig.
Jag tycker även att, eftersom uppsala är närmre dig (i alla fall, troilgtvis, eftersom allt är så Stockholms centrerat)
www.akademiska.se/templates/page____21278.aspx

En av medlemmarna kallar sig Isa-Alise, men hon heter något helt annat. Hon går omkring och undervisar och upplyser om den här sjukdomen för vårdpersonal och andra. Hon har själv sjukdomen, men jag vill inte lämna ut hennes namn! hon är akademiker och har själv sjukdomen!


Jag vill också visa på en annan sida, som en av medlemmarna på viska.se skriver på!

psykos-magasinet.com/nummer/01-07-08.PDF

Är det överhuvudtaget så att du har några frågor kan du kontakta mig på
XXXXX

Som slutkläm vill jag nämna att det är farligare för en kvinna att starta en ny relation med en man
än att omgås med en som har sjukdomen Schizofreni! Hoppas att du kan återge en något nyanserat sätt att se på våran sjukdom...
Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
15 år 8 månader sedan #144220 av Stef
Svar från Stef i ämnet Psykvården fungerar inte...
Bra skrivet "Nissegossen". Det är bara att hoppas att de tar till sig informationen. Tyvärr är kvällstidningarna inte så intresserade av sanningar, bara det som säljer bäst.