Dokumentär om tvångssyndrom

Mer
15 år 6 månader sedan #155705 av aspie
Svar från aspie i ämnet Dokumentär om tvångssyndrom

van_Gogh skrev: Har också en del procedurer som måste göras varje dag, det här tar uppskattningsvis 2-3 timmar av min dag i anspråk. Krävs en viss planering innan man ger sig iväg hemifrån, brukar se till att ha överskottstid för att komma iväg i rätt tid.

Jag har en mycket välplanerad ritual där jag kollar alla viktiga saker i samma ordning alltid innan jag lämnar hemmet. Det tar 5-10 minuter, men det har visat sig att vara klokt att följa.

En gång beslöt jag ett tu tre strunta i det för att komma snabbare i väg. På gården märkte jag att jag hade lost nycklarna i lägenheten, och måste ringa gårdskarl från disponentfirman, vilket kostade en onödigt stor summa pengar. Dessutom försenade jag mig 45 min från jobbet.
Mer
15 år 6 månader sedan #155730 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Dokumentär om tvångssyndrom
Aspie: Fast det är nog rätt viktiga saker du ser efter ändå?
Inga helt ologiska? Ser det som ganska sunt att göra som du. Att se efter nycklar och kolla lite spisplattor och sånt kanske? Det är ju faktiskt frågan om säkerhet.
En annan är ju helt lost på dom grejerna. Det handlar om just räkna och andra "knäppa" saker jag pysslar med. Totalt orelevanta för min "säkerhet". Borde ha mer av sånt som du istället..
Mer
15 år 6 månader sedan #155875 av aspie
Svar från aspie i ämnet Dokumentär om tvångssyndrom
Det handlar om vettiga saker, men det händer nog att jag dubbelkollar dem mera än det behövs. Jag printade ut Anankes själv-hjälp guide som har tipsats här, och läste den och det onödiga stirrandet minskade direkt med ca 40%.
  • aivo
  • Besökare
  • Besökare
15 år 6 månader sedan #155925 av aivo
Svar från aivo i ämnet Dokumentär om tvångssyndrom
ja hade OCD en gång i tiden,
men det försvann när ja slutade bry mig
så mkt om den..

tankar är ju trots allt
bara tankar.. let em' flow
Mer
15 år 6 månader sedan #155926 av Tonic
Svar från Tonic i ämnet Dokumentär om tvångssyndrom
Toppen!!! Underbart att höra. Sånt stärker faktisk. Att göra tvånget till så minimalt obetydligt och inte bejaka skiten what so ever. Förutom det som är rent "vettigt" att kolla upp. Inte kul att låsa ut sig... men det andra.. det där onödiga. Skönt att bara släppa den! Vill också! Uscha!! Bort, bort!!:D