Nytt läkemedel ger hopp för sömnlösa (Göteborgsposten)

Mer
12 år 5 månader sedan #440646 av Admin1
Jag tror inte detta preparat kan bota schizofreni, men det kan nog vara bra mot mångas sömnproblem. Sömnbrist ökar ju paranoian, så det är viktigt att vara utsövd för att må bra och orka med dagen.
Mer
12 år 5 månader sedan #440672 av Nissegossen
Den som har sjukdomen schizofreni är känsligare för sömnstörningar och börjar hallucinera efter bara en kort tid av sömnlöshet. Detta med sömnbrist är nästan alltid för oss, att det ger hallucinationer och därifrån är det inte långt till en regelrätt, fullt utblommad psykos. Som alltid är vid den här sjukdomen, är sömn det enda som ger lindring och om man drogar ned sig efter en vaknatt och till lika dag, så om man då får sova är psykosungen, nästa dag ett minne blott.

Det som beskrivs av sömnstörningar i artikeln passar med stor exakthet in på jag själv och jag har alltid hävdat att hade jag första gången fått hjälp med att bli nedsövd och efter uppvaknandet fått psykologhjälp, samt en sömnmedicin som fungerade för mig, hade jag inte gått in i en djupare psykos, utan fortfarande varit på banan och fortfarande haft ett jobb att sköta och inte belastat psykiatrin i onödan!

Jag hade kort sagt aldrig fått diagnosen schizofreni som jag fick, beroende av hallucinationer pga sömnbrist!

Jag skall troligtvis ta kontakt med teamet på Sahlgrenska Universitets Sjukhuset som gjort denna studie och har denna medicin som troligtvis skulle kunna revolutionera min sömn och därpå, som given följd, min s.k psykossjukdom

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 5 månader sedan #440754 av Admin1
Sömnkurer har testats mot schizofreni, men det gav ingen effekt, så jag tror inte att sömnmedicin kan lösa schizofreniproblemet utan att det kommer att främst höja livskvaliten samt kanske minska risken för återfall i psykos något.
Mer
12 år 5 månader sedan #440758 av Nissegossen
Vilket som, det är ingen idé att argumentera mot dig, du har dina idéer och jag mina. I vilket fall, tror jag att just den medicinen är "rätt" för mig, det vet jag ju inte förrän jag provat den och fungerar den och ger en god sömn över natten blir jag jättenöjd, då jag i dagsläget har rent generellt för lite sömn och i stort sett inte många timmar då jag inte är trött, så trött att allt jag vill är att sova.

Fick jag bara sova vore det ett stort steg i en förbättring av hur jag mår och faktiskt, det skulle innebära en stor höjning av min livskvalité, som just pga för lite sömn är starkt nedsatt!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 5 månader sedan #440763 av Geta
Citat från artikeln:
[i:wn1b9gnf]En fördel med den nya typen av sömnmedel, orexinantagonister, är att de inte tycks påverka sömnens olika stadier. Vart och ett av dem är viktiga för minne och inlärning. Och inte minst för att sortera intryck, kasta och spara. Både kvaliteten och längden på sömnen påverkas.[/i:wn1b9gnf]

Är det inte just det som vi behöver- hjälp att sortera våra intryck, så att det inte blir kaos?
Mer
12 år 5 månader sedan #440764 av Nissegossen
Geta

Det är ju det jag fattat! Jag tror nog att jag skulle kunna bli väldigt nöjd med den medicinen!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum