Våld och hot på akutmottagningar ökar

Mer
12 år 3 månader sedan #451792 av Vatten
Kan det vara så att mer och mer människor vänder sig mot alla normala jävlar som går runt och hetsar?

Nej kanske inte, snarare är det väl mer och mer så inom vården att man måste skrika för att få hjälp, vilket är en förbannat tråkig utveckling för de som inte gillar att skrika...
Mer
12 år 3 månader sedan #451877 av björk
jag tror att de är ett dubbel resonemang. att de blir kallare ute.

Då strammar de till inne också.
Mer
12 år 3 månader sedan #451898 av Skötaren
Zoegas: Att det blir väntetid på akuten beror på att personer som inte har på akuten att göra tar upp tid. TIll akuten söker man sig när man är akut sjuk, inget annat! Jobbar på en akutmottagning i stockholm och säkert 60-70% skulle ha vänt sig till husläkare/vårdcentral/närakut i stället.
De akut sjuka kommer alltid att gå före dessa och det är därför dessa får vänta! Har ex haft en patient som söker akuten pga skoskav och har den dåliga smaken på att han inte får vård innom en halvtimma och att dessutom patienter med frakturer gått före.
En gång hade vi en mycket agiterad anhörig som var arg för att han fått vänta på att doktorn inte skrivit ut recept på citodon på en timme. Att anhörig faktiskt sett att vi har en patient med hjärtstopp som faktiskt inte klarade sig spelade ingen roll tyckte han.
En annan klassiker är anhörig till patient som skall till äldreboende, färdig på akuten. Vi beställer Liggande Persontransport för att patienten inte kan gå eller åka rullstol. Väntetiden för bilen är ca 2 timmar. Självklart är det vi på akuten som får ta skit av anhörig.

Vi har ordningsvakt på akuten mellan kl 19-06 samt på ambulerande på hela huset övrig tid. Vid stök eller drogintox ringer vi på rutin så ordningsvaken kommer till oss. Under mina 2 år på somatisk akut har ordningsvakt gjort ett enda fysiskt ingripande. Personen var INTE psykiskt sjuk, utan drogpåverkad anhörig. Många gånger lugnas hetsiga situationer ner bara de visar sig. Vi har några riktigt bra vakter som pratar ner vem som helst och några stolpskott som är poliswannabies.

Tycker inte att ajg märkt av det kalla vädret på något sätt. Inga fler som behöver värme och tak över huvudet.
Mer
12 år 3 månader sedan #451899 av 777
självklart ökar våldet på akuten folk får ju inte den hjälpen de vill ha och behöver.
Mer
12 år 3 månader sedan #451950 av Nissegossen
Hej skötaren! Väldigt kul att se dig, välkommen tillbaka!
Här i Göteborg har vi något som heter axessakuten, det är egentligen en privat vårdcentral mitt i centrala stan, så trots att jag har 10 min gångväg till Östra sjukhuset vet jag med mig att jag är fortare hemma igen om jag åker direkt till axessakuten mitt i natten om jag behöver hjälp, sist var det för en bakteriell infektion i munnen längst bak i tungroten på bägge sidor och jag kom ihåg det då jag haft en likadan infektion på samma ställe 1973 och då gick jag till företagsläkaren och hon skrev ut penicillin samt sjukskrev mig på stående fot och skickade med mig medicin, samt att hon skrev ut ett recept som jag fick hämta ut. Kåvepenin var det då men den här gången var tabletterna samma men 1 gram styck!

Axessakuten är minst lika bra som vården på sjukhuset och den går på högkostnadskortet. Läkaren gick rakt på och frågade efter att jag berättat och han känt efter att det gjorde ont när han tryckte där jag visade honom, du vill ha penicillin? Ja, svarade jag och han skrev då ut ett recept varpå jag gick till ett nattöppet apotek hämtade ut medicinen och en förpackning med nikorett nässpray för att då hade jag också bestämt mig för att vara rökfri och det har jag också hållit, har inte tagit ett bloss på en cigarrett sedan innan dess.

Detta var ang den somatiska vården. Jag skulle dock gå till psykakuten på Östra om det nu skulle vara så att jag behövde eftersom det inte finns några andra alternativ egentligen, men jag råkar dessutom känna personal som jobbar där och jag har flera gånger besökt avd där kompisar till mig legat inne och som ringt till mig när de saknat röka och pengar. (Det är alltid de två grejerna, samt maten de saknar när de kommer in psykotiska i vanlig ordning. Ja, fast maten får de på avd förstås)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 3 månader sedan #451952 av Geta
Här är en artikel i Aftonbladet om problemet att många söker akuten, när de lika gärna kunde
gå till vårdcentralen på dagtid.
mobil.aftonbladet.se/nyheter/article13592613.ab