Fullständigt tillfrisknande möjlig för vissa med schizofreni

Mer
12 år 4 månader sedan #453811 av maria-w
Det påstår varken jag eller studien.
Mer
12 år 4 månader sedan #453814 av Geta
Det beror inte på kraft.
Mer
12 år 4 månader sedan #453815 av Isa-Alise
Nej inte på kraft, inte på vilja. Det beror nog snarare på vilken variant av schizofreni som man har.
Mer
12 år 4 månader sedan #453816 av maria-w
Nej det tror inte jag heller.
Mer
12 år 4 månader sedan #453817 av maria-w
Att det beror på kraft alltså.
Mer
12 år 4 månader sedan #453818 av Vatten

Isa-Alise skrev: clinicalschizophrenia.metapress.com/content/yl08017404n045vw/

För en subgrupp av personer med schizofreni som har hög "resilience" (återhämtningskraft) verkar fullständigt tillfrisknande utan behov av fortsatt medicinering vara möjligt. Detta har kommit fram i en norsk studie som följt personer med schizofreni under 15 års tid.

Trevligt med positiva nyheter!
Dock har stora delar av schizofrenings historia och medicinska historik kantats av överdrivet förhoppningsingivande artiklar vilka har inget stöd för de påståenden de kommer med. För att kunna uttala sig så säkert om risken för återfallsfrekvens behöver man ha studerat personerna under hela dess liv för att se vilken den verkliga återfallsfrekvensen är. Det har man väl inte gjort? Tackar för artikeln men jag tycker att vi kan hålla oss försiktiga till alla som lovar mer än de rimligen kan hålla.

Är det inte en grupp psykopater som skrivit artikeln?
De uttalar sig om något de inte har data att uttala sig om och sprider falskt hopp till människor som är desperata.

Eller är jag alldeless för negativ? Kanske men jag tycker mig ha hört en hel del av "pissa ned er det värmer i kylan"-snack. Men visst kan det vara sanning ur ett perspektiv men också lögn ur ett annat för ett falskt hopp är något som gör att en del förlorar sitt sista hopp på att människor talar sannning.

björk skrev: Viktigt är viljan. Är den bankrutt o korrupt så är de meningslöst det mesta.

Tänk efter 10 års schizofreni.


Min del i de hela gör att jag har existensiella problem och min vilja är "knäpp"


Vill man inte kan man också ha en anledning till det. De som inte vill något kanske vet att de inte går eller så... ibland är det man vill också en sanning - även om det inte alltid är så..