Fullständigt tillfrisknande möjlig för vissa med schizofreni

Mer
12 år 4 månader sedan #453827 av Geta
Man kan sparka sig blodig för att bli frisk från schizofrenin, men det hjälper inte.
Jag tycker att man ska vara realistisk och acceptera att man har det, som man har det.
Det är som när troende människor säger- jag ska be för dig, så blir du frisk. Det är att ha lovat för mycket!
Mer
12 år 4 månader sedan #453847 av Zoidar
Man ska inte lova för mycket :P

Anchored in Christ ✟

Mer
12 år 4 månader sedan #454309 av Vatten

PSR skrev:

Geta skrev: Det låter väldigt egendomligt för mig att man kan tillfriskna fullständigt från schizofreni?
Då kan inte schizofrenin ligga särskilt djupt i personligheten. Liksom med ADHD så borde
schizofreni utredas bättre.

Precis, jag ser det som ett livslångt funktionshinder som man anpassar sig efter och med tiden lär sig leva MED och inte mot.

Jovisst kan det vara så. Utredning är en början men ordna bättre inredning för att kunna göra det bästa utefter sina förutsättningar, såväl som att ha en bra avledning på störningar genom problemen och att finna sin anledning är vad som gör att man slipper luta sig på en led som redan är sned. En rätt inredning hjälper en att följan APAn bättre

Utredning
Inredning

Avledning
Påledning
Anledning
Mer
12 år 4 månader sedan #454357 av Admin1
Den norska studien kom väl fram till att de tillfrisknade tillhörde en grupp som hade stark återhämtningsförmåga dvs de saknade i princip symptom länge. Det gör väl att det är bland gruppen återhämtade som man hittar de tillfrisknade. Det är förmodligen viktigt att satsa på återhämtning hos alla för att öka sin chans att tillfriskna.
Mer
12 år 4 månader sedan #454363 av Geta
Om några lyckas bli helt friska från schizofrenin, då måste den ha varit helt psykologisk och inte ett spår biologisk. Hur ska det annars förklaras?
Mer
12 år 4 månader sedan #454386 av Isa-Alise
Det ligger nog mycket i det, Geta.