Nytt hopp för utvecklingsstörda

Mer
12 år 1 månad sedan #475557 av Admin1
Intressant nyhet att glutamatblockerare har effekt mot kognitiva symptom för autism vid Fragile-X. Vid schizofreni testas nya antipsykotika som verkar via glutamat, men de har inte blockerande utan stimulerande effekt. Första av denna typen av preparat kan komma om 2-3 år.
Mer
12 år 1 månad sedan #475647 av Ready
Om man kan hitta disposition för schizofreni redan på fosterstadiet så anser jag att det kan vara lämpligt med abort. Livet är tillräckligt svårt även utan schizofreni.
Mer
12 år 1 månad sedan #475649 av Geta
Visst har livet med schizofreni varit jobbigt men det har också haft sina ljusa stunder.
När allt kommer omkring så är jag glad att jag är född och inte aborterad.
Mer
12 år 1 månad sedan #475653 av Ready
Om livet är värt att leva med schizofreni eller inte beror nog ganska mycket på hur allvarlig schizofreni man har.
Mer
12 år 1 månad sedan #475658 av Ready
Det borde också vara en självklarhet med dödshjälp för personer som har svåra sjukdomar. Detta borde samhället ställa upp med. Anledningen till att samhället inte gör detta är för att då kanske medborgarna börjar ifrågasätta meningen med livet och det får man ju inte göra.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
12 år 1 månad sedan #475660 av Jocke
Nä, livet är inte värt att leva med denna sjukdom. Men man blir tjurig, och tänker till slut, att man inget har att förlora, lite "under-dog mentalitet". Man tappar intresset för många saker, och man blir lite smått apatiskt till slut. Men jag tror inte man tål hur mycket som helst?

Vars är världen på väg?