Elyn Saks pratar om sin schizofreni på ted talks juni 2012.

Mer
11 år 6 månader sedan #528104 av Admin1
Bäst är kanske schizofreniforum, där man försöker lösa andras problem samtidigt som man kan få tips om hur man löser sina egna problem. Låter som det optimala.
Mer
11 år 6 månader sedan #528105 av Geta
Här på Viska får man inte glömma sin schizofreni en minut. :sjuk
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #528128 av Jocke
Nä, det är sant Geta, man påminns hela tiden om sin defekta sida! Men det finns några här som pratar världsligt om livet, men de kanske inte är schizofrena?

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 6 månader sedan #528350 av Admin1
Jocke,

Det är väl ingen som säger att du är defekt, men olika psykossymptom och andra symptom som förekommer vid schizofreni diskuteras ingående här. Det är ganska naturligt att det blir så och det kan ju vara nyttigt att känna till sådana saker. Det kan ju vara lättare när man vet att andra har samma problem fast kanske ännu värre än vad man själv har.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
11 år 6 månader sedan #528357 av Jocke
Jag bara undrar varför vår motståndskraft är liten när vi påverkas av olika inputs från andra, man värderar och bestämmer sig för att göra den regeln frekvent ända tills man blir motbevisad eller hör ännu bättre förlaringar, så det kan tolkas som att man vore inkonsekvent? Jag känner verkligen, att jag inte vill förstärka andras problem genom att berätta om sina tillkortakommanden. Men jag berättar givetvist om min åsikt i olika frågor, andra kan känna att min historia tycks dominera scenariot, men jag kan känna att jag måste bättra på min historia för att antingen övertyga ngn eller försöka förbättra dialogen sinsemellan.

Vars är världen på väg?
Mer
11 år 6 månader sedan #528396 av Nissegossen
• “Please hear this: There are not ‘schizophrenics,’ there are people with schizophrenia.”

Det är exakt vad jag försökt få alla på viska att förstå! Vi är inte "Schizofrena" Vi är människor med Schizofreni, inte att vi själva är sjukdomen personifierad! Jag är inte min diagnos, jag är inte sjukdomen i sig! Jag är en människa med diagnosen Schizofreni! Det är faktiskt en väldig skillnad! Dock skriver jag till människor, som ser vad jag skriver, men inte har fattat ett ända dyft av vad jag försöker förmedla!

Hade jag sagt det, hade det varit för döva öron!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum