SBU lyckas inte reda ut begreppen (Läkartidningen)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
11 år 9 månader sedan #505124 av Geta
Här påstås det att man är ganska osäker på vad schizofreni är och vilken antipsykotika som är bäst. Ni som har Mensa-intelligens kanske kan reda ut begreppen bättre.
www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=18491

Ibland lyckas man länka till Läkartidningen och ibland inte.
Mer
11 år 9 månader sedan #505134 av Nissegossen
Det verkar på mig som att perfenazin (Trilafon) har en bättre verkan jämfört med Risperidon (Risperdal) eller att de är likvärdiga. I stort sett alla studier mellan äldre och nyare preparat har den gamla typen utav antipsykotika varit jämförelse mellan haliperidol (Haldol) och den är känd för sina biverkningar och de nya preparaten.

I Nästan alla studier har enbart haliperidol använts som jämförelse mellan äldre och nyare preparat. De studier som genomförts med perfenazin har visat att perfenazin är ett strå vassare än Risperidon. Dock verkar det finnas studier med Clozapin som ger vid handen att den senare skulle vara bättre.

Dock är jämförelsen haltande då clozapin har satts in för att patienterna har redan prövat många andra mediciner och inte funnit att de har hjälpt. Den stora bristen här är ju att det inte funnits studier (inte många Jungfrur(!) :P) vad gäller de som aldrig haft något preparat förut och då prövats mellan nya och gamla antipsykotika har gjorts, vilket innebär att man inte kan lita på några jämförelser alls genom de studier som redan gjorts.

Därav det som står i Läkartidningen; SBU lyckas inte reda ut begreppen (Läkartidningen)

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #505138 av Nissegossen
Det som vore intressant oavsett preparat, är studier mellan injektioner av depå typ och tabletter oavsett verksam substans! För mig står det dock fullt klart, att injektioner är det som ger bäst resultat vad gäller kontinuitet samt verkan av preparatet och resultatmässigt,vad gäller den typ av Administration som används!??

Det borde omedelbart genomföras då jag tror injektioner skulle ge bäst resultat oavsett preparat! :grandpa

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 9 månader sedan #505207 av Admin1
Ja, det är svårt att jämföra olika antipsykotika med varandra. Kanske borde EU och USA satsa pengar på en jämförande studie så att informationen blev bättre. Eftersom dagens antipsykotika verkar på samma sätt, så borde de vara ganska lika. Jag har testat tre olika antipsykotika Roxiam, Trilafon och Risperdal. Jag tyckte de var likvärdiga men Roxiam och Trilafon gav sämre sömn än Risperdal.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
11 år 9 månader sedan #505217 av Geta
Det blir för dyrt att ge alla med schizofreni injektioner. Det skulle då behövas mera personal.
Dessutom tror jag att många vill ha kvar friheten att själv få medicinera med tabletter.
Mer
11 år 9 månader sedan #505237 av Nissegossen
Rent feltänk Geta! De med injektioner ligger inne så sällan att ett par tre dagars inläggning, äter upp det sparade i ett nafs och det fodras mer personal när folk är inlagda! Injektioner ger faktiskt över tid, kraftigt minskade kostnader! Politikerna har inte fattat det, annars skulle de kanske förbjuda tablettanvändning! :rolleyes:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum