Intressant debattartikel

  • MaxMin
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536210 av MaxMin
Intressant debattartikel skapades av MaxMin
Intressant artikel om ett lagförslag till ny psykiatrisk tvångsvård.

www.expressen.se/kvp/ledare/deba ... vangsvard/

Postar även den här om att neuroleptika inte bör tvångsmedicineras utan bygga på eget val.

bjp.rcpsych.org/content/201/2/83.full
Mer
11 år 5 månader sedan #536218 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Intressant debattartikel
Sedan har SBU = Statens dvs min, din och andra svenskars vetenskapliga utvärdering av medicinska terapier skrivit detta denna vecka:

För personer med schizofreni kan bättre läkemedelsbehandling rädda liv. Av andra generationens läkemedel har klozapin, olanzapin och risperidon bättre effekt på psykotiska symtom vid schizofreni än första generationens läkemedel. Därför bör rekommendationerna om läkemedelsbehandling vid schizofreni ses över.

Läs mer här:
sbu.se/sv/Publicerat/Gul/Schizof ... anguage=SV
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536227 av Guest
Svar från Guest i ämnet Intressant debattartikel
Admin1,

Sedan har SBU = Statens dvs min, din och andra svenskars vetenskapliga utvärdering av medicinska terapier skrivit detta denna vecka:

Du menar inte läkemedelsbolagens utvärdering? . De lär ju haft ett finger med i spelet eller tror du att de är jätteobjektiva?
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536228 av Guest
Svar från Guest i ämnet Intressant debattartikel
MaxMin,

Expressens krönikör har skrivit detta jävligt bra.
Mer
11 år 5 månader sedan #536231 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Intressant debattartikel
Leif,

SBU finansieras av Staten dvs bl.a dig och mig just för att skapa en från läkemedelsindustrin helt fristående information om läkemedel mm. Menar du att Staten som ju även inkluderar dig själv är köpt av läkemedelsbolagen? Låter som paranoia tycker jag.
Mer
11 år 5 månader sedan #536233 av Geta
Svar från Geta i ämnet Intressant debattartikel
Men hur ofta läker psykos ut av sig själv utan medicin? Var ska då personen vistas?