Intressant debattartikel

  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536235 av Guest
Svar från Guest i ämnet Intressant debattartikel

Admin1 skrev: Leif,

SBU finansieras av Staten dvs bl.a dig och mig just för att skapa en från läkemedelsindustrin helt fristående information om läkemedel mm. Menar du att Staten som ju även inkluderar dig själv är köpt av läkemedelsbolagen? Låter som paranoia tycker jag.


Låter inte helt otippat tycker jag ändå.
Mer
11 år 5 månader sedan #536236 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Intressant debattartikel
Geta,

Före 1956 fanns inga antipsykotika och då förvarades psykossjuka på mentalsjukhus och när antipsykotika kom kunde 30 % skrivas ut. Vård på sjukhus kostar 5000 kr per dag, så man vill väl ha så korta vårdtider som möjligt därför. Om psykoserna inte behandlas med medicinering, så blir de långvarigare och då kanske man måste sätta patienterna på ett gruppboende för att spara pengar. Gruppboende och rättspsyk har ju ersatt mentalsjukhusen. Sedan är man i en psykos så ökar självmordsrisken 5 gånger och sedan ökar risken för våld, vilket kan leda till rättspsyk.
Mer
11 år 5 månader sedan #536238 av koi
Svar från koi i ämnet Intressant debattartikel
Det finns ju korta psykoser, de kan väl läka ut sig själva? Varför annars väntar de ett par veckor med att ge antipsykotika när man får symptom?
  • Guest
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
11 år 5 månader sedan #536239 av Guest
Svar från Guest i ämnet Intressant debattartikel
koi,

Exakt
Mer
11 år 5 månader sedan #536243 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Intressant debattartikel
Nu tror jag inte att de som övervägs att få tvångsvård har psykos för första gången utan oftast har de schizofreni eller annan psykossjukdom och har avbrutit medicineringen. Ofta vid förstagångsinsjuknande har man haft symptom åratal innan också, så oftast är det inte någon kortvarig psykos. För att få tvångsvård måste man ha en allvarlig psykisk störning, vilket oftast innebär i praktiken psykos.
Mer
11 år 5 månader sedan #536245 av Geta
Svar från Geta i ämnet Intressant debattartikel
Som artikeln i Expressen är skriven så är det väldigt likt hur scientologer skriver.