Dålig vård gör att psykiskt sjuka dör i förtid (SR)

  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 10 månader sedan #589827 av yoki
Jag tycker att jag får bra vård och bra bemötande.
Det är bara det att jag ändå är rädd att uppfattas som en besvärlig patient så jag har svårt att be om hjälp för mina besvär .
Tar bara upp det allra värsta.
Diabetesen och övervikten gör att min beräknade livslängd sjunkit.
Hade jag dessutom rökt mycket hade den sjunkit ytterligare.
Livsstilen är så viktig för ett hälsosamt liv med bra livskvalitet. Här där jag bor har varken psykiatrin eller primärvården någon hjälp och stöttning att erbjuda. Mår man psykiskt dåligt kan det vara ännu svårare än det är för normalstörda att upprätthålla en bra livsstil. Fast jag vet att det finns de som klarar av att hålla en sund kost och motionera och ha sig fast de har psykiska besvär.
Det är i alla fall hemskt att det är så att livslängden är lägre. Hoppas det händer något så det ändras.
Mer
10 år 10 månader sedan #589839 av Bitte
Inga problem här heller. Alla doktorer inom den somatiska vården vet att jag har en psykiatrisk diagnos. Och som nu när jag ska göra en gastricbypass operation så samarbetar psykiatrin och kirurgen. Jag får jättebra vård överallt och dom är måna om mig. :tummenupp
Mer
  • yoki
  • Besökare
  • Besökare
10 år 10 månader sedan #589850 av yoki

Geta skrev: www.gp.se/nyheter/sverige/1.1769109-tuse...-med-svensk-sjukvard

www.dn.se/nyheter/sverige/lakarn ... dsystemet/

Det här är säkert verkligheten för många förmodligen de flesta . Det är hemskt och det är bra att det kommer fram. Det här måste man åtgärda.
Jag har tur som bor i en liten stad. Har haft samma läkare på vårdcentralen sedan 2002, han är noggrann, vänlig och verkar tycka det är himla trevligt att det är just jag som är på besök, han är lyssnar på mig och är dessutom lätt att få tag på. Min diabetessköterska har jag haft i åtta år, hon är lika fin. Sjukgymnasten är underbar, henne har jag också haft i flera år. Jag är ju ofta på vårdcentralen för bla provtagning. Tjejen i receptionen är alltid så glad och vänlig, likaså labbpersonalen. Det är ju så viktigt med bemötandet och det kostar inget.
När det gäller mina psykkontakter har jag haft min samtalskontakt i många år, jag kan inte nog beskriva hur hon hjälpt mig genom åren. Där det ibland brister är psykiatriker, det är stor brist på dom och jag har fått byta ofta. Särskilt en (ECT tjommen) hade jag noll förtroende för men han har slutat. Det finns flera som jag verkligen tyckt om och litat på men det är ju inte dom jag minns.
Mer
10 år 10 månader sedan #590321 av Admin1
Problemet kan väl vara att vid psykisk sjukdom kan kroppsliga symptom negligeras av vårdcentralerna och avfärdas som psykiska utan undersökning. Jag har dock själv aldrig drabbats av detta, men ju sjukare man är desto större är nog risken.

Vid schizofreni så verkar schizofrenigenerna också kanske kunna ge kroppsliga sjukdomar. Sedan kan det vara så också att den kortare livslängden vid schizofreni kan bero på hjärnpåverkan för livslängden kan bero på hjärnfunktionen enligt ganska ny forskning. Så det kan vara ett mycket mer komplext problem än vad man tror idag.
Mer
10 år 10 månader sedan #590322 av Erasee
Jag tror att man lever så länge man har hjärnceller, dvs om man förlorar en massa av dom så blir man dement- och det leder till döden... :tänk