Patologiskt samlande är ny diagnos i DSM-5 (Läkartidningen)

Mer
10 år 8 månader sedan #606195 av Utomjordingen
Nu har jag ju förstått att den nya psykiska sjukdomen att samla saker inte tillhör mig. Det enda som jag har samlat på mig är ljudbank till musikprogrammet som jag har för att skapa (det som jag älskar) musik. Så det enda egentligen som jag samlar på mig är funktionella saker. Med andra ord, så har jag bara handlat det väsentliga i mitt liv som har kommit till användning senare i livet.
Mer
10 år 8 månader sedan #606307 av Cosmos

isan skrev: Cosmos,
Du har inte hört talas om transsexualitet?
Från svenska Wikipedia: sv.wikipedia.org/wiki/Hen
"Ordet kan användas om personer som inte känner sig hemma i en könsuppdelning mellan man och kvinna, och som därför varken tycker att pronomenet hon eller han passar för att beskriva dem."

Även om personen som MsTibbs skrev om inte var transsexuell, (vad vi vet) så menar jag att det finns de som varken är tjej eller kille och då passar ordet "hen" bra.

Det är klart jag vet vad transsexualitet och även transgender betyder! Men om en kvinna som känner sig om en man och börjar klä sig som en man, kanske t o m opererar om sig till man; Då tror jag knappast att DENNA vill bli kallad för "hen".
Mer
10 år 8 månader sedan #606308 av Cosmos

Geta skrev: Jag tycker att ordet "hen" är riktigt fiffigt.

Jag blir besviken på dig, Geta. Du brukar inte haka på det som för tillfället är PK. När det gäller just "hen" så stupar det på sin egen orimlighet. Eftersom upphovsmakerskorna till "hen" hävdar att könet bara är en social konstruktion så förstår de inte att "hen" i högsta grad är en social konstruktion..
Mer
10 år 8 månader sedan #606377 av Fantasio
Jag har ju samlat på lite olika saker genom åren. Dock har jag endast köpt en begagnad tidning (i somras för 69 spänn) på kanske 20 år. Eftersom jag har kvar mina seriealbum/-tidningar räknas jag kanske fortfarande som samlare. Jag har även buntar med dagstidningar här o där. Det kan kanske uppfattas som sjukt, senast idag undrade boendestödjaren om en hög skulle kastas. :ajaj

För övrigt är ordet hen utomordentligt dumt.
Mer
10 år 8 månader sedan #606380 av Geta
Men det är ju inte poängen med ordet hen. Det är så bra att använda när man inte är säker på könet i något sammanhang. Jag uppfattar inte att hen ska användas för att beskriva något mellanting mellan han och hon.
Mer
10 år 8 månader sedan #606407 av Cosmos
Det finns inte speciellt mycket i denna värld av människor som inte är relaterat till könstillhörighet. "Hen" är en skrivbordsprodukt och sådana brukar inte leva länge. Det fanns ju ett verkligt seriöst projekt för c:a 50 år sedan att skapa ett världsomspännande språk: Esperanto. Men det dog ut. Allt som inte har någon slags förankring i folkdjupet och kulturen, kan inte leva någon längre period.