Gener bakom schizofreni (SR)

Mer
10 år 8 månader sedan #605979 av Ready
Svar från Ready i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)

Geta skrev: Det är inte dåligt att de lyckats få 5000 personer med schizofreni att ställa upp för undersökningen, så rädda och försiktiga som schizofrena brukar vara och noga med sin integritet.


Jag vet inte om dem schizofrena är så måna om sin integritet...
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
10 år 8 månader sedan #605989 av Geta
Svar från Geta i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Jag menar nog snarare att man inte vill stå med i ett register som schizofren, som fel personer kan få tillgång till. Till exempel om vi skulle få en fascistisk regering med förakt för svaghet, så kan det vara riskabelt att ha schizofrenidiagnos.
Mer
10 år 8 månader sedan #605990 av Ready
Svar från Ready i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)

Geta skrev: Jag menar nog snarare att man inte vill stå med i ett register som schizofren, som fel personer kan få tillgång till. Till exempel om vi skulle få en fascistisk regering med förakt för svaghet, så kan det vara riskabelt att ha schizofrenidiagnos.


Du tänker helt rätt.
Mer
10 år 8 månader sedan #605998 av stefan
Svar från stefan i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Min kritik mot deras forskning är att den fokuserar på defekter vilket tveklöst i den värld vi lever i resulterar i en förödande stigmatisering. Vi bombarderas med att vi är defekta, dumma i huvudet, farliga m.m och medicineras säkert ofta per automatik trots att detta leder till att vissa därmed fråntas möjligheten att tillfriskna...

Mvh stefan
Mer
10 år 8 månader sedan #606000 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Håller med föregående talare. Det är inte en framkomlig väg ur ett terapeutiskt perspektiv att tala om "svaga gener" och dylikt.

Det blir bättre och bättre dag för dag.
Mer
10 år 8 månader sedan #606010 av Cosmos
Svar från Cosmos i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)

Kluvjonte skrev: Det är en farlig väg att stävja "schizofreni" med genforskning, andliga människor sånna med förmåga att se höra känna sånt som andra inte kan ska inte sållas bort, vi blir andligen frånvända som människor och trossamfunden kommer att uppleva en fattigare människoart, som saknar förmåga att ta kontakt med änglarna t.ex.

Rätt av dig. Man missar därmed människans egen potential att försöka vända en negativ livstillvaro innan de första symptomen börjar komma.

majgrandmo.blogspot.se/2013/08/i ... gener.html