Gener bakom schizofreni (SR)

Mer
10 år 8 månader sedan #606177 av stefan
Svar från stefan i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)

Admin1 skrev: Genforskningen är ett sätt att försöka förklara hur sjukdomen uppstår och hitta sjukdomsorsaken. Icke-genetisk forskning har pågått i 100 år utan att man lyckats hitta orsaken ännu. Men schizofreni är komplext även för genforskarna, så det kommer att ta tid.


Jag har lagt ner tusentals timmar på att försöka förstå de symptom som drabbat mig och det är otvetydigt så att man har förhindrat förståelsen för många av de symptom som man kan drabbas av!

Mvh stefan
Mer
10 år 8 månader sedan #606288 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Alla med schizofreni har inte haft trauman i barndomen och det vet man. Om schizofreni orsakades av barndomstrauman, så skulle det vara vedertaget redan, eftersom det är en enkel sak att kolla. Jag tycker att schizofreni verkar vara en form av utvecklingsstörning, som dock visar sig i vuxen ålder först. Vad som utlöser den är oklart, men den verkar slå till slumpmässigt, så jag tror att infektionsförsvaret är inkopplat och kanske infektioner.
Mer
10 år 8 månader sedan #606303 av Ready
Svar från Ready i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Sjukdomen yttrar sig ju väldigt lika på så sätt att de flesta drabbas mellan åldern 18-25 år. Det tyder på att det rör sig om en och samma sjukdom.
Mer
10 år 8 månader sedan #606333 av Kloppe
Svar från Kloppe i ämnet Gener bakom schizofreni (SR)
Ja vi behöver väl alla något att tro på, antar jag. Kanske är det flera faktorer som spelar in. :fiol

Det blir bättre och bättre dag för dag.