Fler piller stoppar inte växande psykisk ohälsa (GP)

  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
9 år 6 månader sedan #692270 av Geta
Det råder ekonomiska klyftor och även samtal behövs vid psykisk ohälsa.

www.gp.se/nyheter/debatt/1.25063 ... isk-ohalsa
Mer
9 år 6 månader sedan #692272 av björk
som jag upplevt psykiatrin på de lokala delarna av området kring där jag bor/bodde.
Rådde för det första en stor prestige. favorisering. Korruptionen var långt utbredd.
Social nojja. att man ältade ta mig inte fel nu det jag menar i en gladlynt kameral
anda med förbehåll på visst fysisk ständigt kittlandes kring örona. och att det var
väldit lätt då, att hamna utanför... Lite jesus syndromet. Strål tanter led det ingen brist på.
Ozzy osbourne sjunger ju att justice move slow... Dom har ju i dags läget inte så mycket status.
Tyvärr =/.... Dom försökte väll tysta snabbt o rappt med styrke rå styrke kraft..... Men ett uttänjande
på tiden och de var nollor, jag hatar när man/vissa vagar in i dogmatisk anda. ren förarglig indoktrination.

Det fanns inte liksom läge för argumentation det var bara en förbestämd retorisk fråga mår Du bra kraftigt undermåligt.
Inte ska boendestödjare va konflikträdda och spara gärna på emfasen skall dom...


Det finns visst utrymme för löjelse och fjanterier men inte hur mycke som helst.........___
Mer
9 år 6 månader sedan #692316 av Admin1
Problemet vid psykiska sjukdomar är att medicinerna ger bara måttlig effekt vid ångest och depressioner. Samma sak schizofreni 50 % får otillräcklig effekt. Schizofreni kan vara minst 8 olika sjukdomar och jag tror att det kan vara något liknande för ångest och depression också, vilket kan förklara den otillräckliga läkemedelseffekten. Psykologisk behandling tror jag inte så mycket på, eftersom KBT vid svår depression gav bara ytterligare 10 % förbättrade och knappt någon förbättring vid lindriga och måttliga depressioner.

Det man borde fundera på är vilka psykiska besvär vårdcentraler och psykiatrin framgångsrikt kan behandla, så att det blir en skillnad. Är behandlingsresultatet uselt får man hitta på andra billiga utvägar. Tex lindrigare depressioner får en DVD med kurs i beteendeaktivering och motionsråd. Erbjuda gruppsamtal som inte kostar så mycket. Psykiatrin och vårdcentralerna får dåligt rykte om de ger behandlingar som inte ger effekt.