Psykiskt sjuka kommer att övervakas mer av SÄPO

Mer
5 år 1 månad sedan #1137985 av Richard
Det svåraste att upptäcka när det gäller terrorism, är de s.k. "ensamvargarna". Anders Behring Breivik var en typisk sådan. Troligen Brenton Tarrant, som nyss utförde attacken mot en moské i Nya Zeeland häromdagen, var också en sån.

– Nutidens terror präglas av de ensam-agerande terroristerna. Ibland handlar det om psykiskt sjuka människor och ofta har de en småkriminell bakgrund. De har ännu inte hunnit sugas in i större yrkeskriminella nätverk, säger Hans Brun.

www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorismens-fjarde-vag-i-historien

LONE WOLF TERRORISM
HUR MOTVERKAR MAN
ENSAMAGERANDE?
EN SYSTEMATISK LITTERATURSTUDIE

muep.mau.se/bitstream/handle/2043/26069/...psats%20Johannes.pdf

Angreppssättet måste vara bredare. Det är inte bara brotten som måste bekämpas, utan också orsakerna bakom. En del är att bli bättre på att fånga upp dem med psykiska sjukdomar.

www.bt.se/ledare/det-finns-inga-enkla-losningar/

Jag är en typisk sån person som de skulle hålla koll på, tror jag. Jag gillar att driva med Mulla Krekar o Muhammed. Är med på ett hörn o skriver på politiska bloggar o twittrar. Men jag är väldigt tydlig med att jag är kristdemokrat! Man kan säkert spela att man är kristdemokrat o egentligen vara värsta nazisten som planerar ensamvargens terrordåd. Det blir ju knappast bättre att SÄPO vet att jag kan en del om bomber o hur man tillverkar massförstörelsevapen i sitt kök... Egentligen kanske jag sympatiserar med IS istället, o planerar jihad?

Njää... Jag skojar! Men tycker ni psykisk sjukdom ska vara en indicie för att få lov att bli övervakad? Jag räknar med att min datortrafik, telefon o liknande är övervakat. Men jag bryr mig inte... Men en terrorist behöver inte skriva nått på internet, kan leva 1800-talslivet, köpa alla bombprekursorer kontant, allt off the grid...
Mer
5 år 1 månad sedan #1137988 av Geta
Det är omöjligt att övervaka alla med psykisk sjukdom. Psykisk personlighetsstörning kan var farligare.
Mer
5 år 1 månad sedan #1137993 av Richard
Ja, det har du rätt i Geta...

Jag tror inte schizofreni, bipolär, asperger o liknande är särskilt representerade i terrordåd. I.o.f. hade väl Peter Mangs asperger... Men personlighetsstörningarna är nog mer "farliga"... Jag har haft drag av många personlighetsstörningar, men nu är jag inte diagnosticerad med nån. Tror de är de som har en Kluster B-störning som är riskabla...
sv.wikipedia.org/wiki/Personlighetsst%C3%B6rning
Mer
5 år 1 månad sedan #1137994 av Geta
Då kan Viska vara passande ställe att övervaka på. Ärligt talat- är vi så galna här?
Mer
5 år 1 månad sedan #1137995 av Nissegossen
Tar det med en nypa salt, tror mig varit avlyssnad i min lägenhet och ingen har reagerat eller tagit in mig på förhör. Detta då jag inte varken gjort något brottsligt skriver på suspekta sidor. Räknas viska.se in dit? jäkligt bra sida för dem de kan ju utläsa hur man är och hur man mår.

På viska berättar många om hur de mår, eventuella hot mot andra, det är ju bara att hämta in och där i första hand till psykiatrin och där på LPT sedan kan de sätta sig och gå igenom vad man skrivit både här och vilka sökningar på ens dator samt vad för något man skrivit annars inkognito på skumma sajter.

Har nyligen fått höra att de vet mycket mer redan i dag, vilka släktingar man har och var de bor, namn och adress samt telefonnummer de är mycket välinformerade. vilket troligen snart kommer i dagen.

Samt på Sjuttiotalet började de ta blod från nyfödda och jag undrar hur länge dröjer det innan det blir klart att man får samköra alla register för att sålla ut varenda gärningsman i det här landet gjort?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
5 år 1 månad sedan #1137997 av Amandara
3 av 4 har erfarenhet av psykisk ohälsa antingen egen psykisk ohälsa eller närstående till någon med psykisk ohälsa. Tufft att övervaka alla dessa kanske....