Basinkomst föder tillit och dödar utanförskap

Mer
4 år 4 månader sedan #1207905 av krokus

Cosmos skrev: Är det ingen här som tänker på vårat höga skattetryck? Det drabbar ju oss också!

Vi med sjukersättning betalar mer skatt än de som arbetar. Om en som arbetar skulle ha samma inkomst som jag skulle den betala 2100kr skatt per månad, medan jag betalar 3000kr per månad. Jag har garantinivå på sjukersättning.

Se mer på www.hallakonsument.se/
Mer
4 år 4 månader sedan #1207934 av Geta
Men vi får verkligen något för pengarna i motsats till Leif Östling på Scania.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207941 av krokus
Tja, jag finner det orättvist iaf, att jag får nästan 1000kr mindre i "lön" per månad, mot vad de som arbetar gör.

Varför ska jag straffbeskattas? Jo, för att rika ska kunna använda rot, rut och få jobbskatteavdrag. Bland annat dit går pengarna som tagits från sjukförsäkringen.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207943 av Geta
Jag får RUT-avdrag, när jag anlitar fönsterputsare eller data-tekniker.
Mer
4 år 4 månader sedan #1207965 av krokus
Kul för dig. Skulle det inte vara bättre om vi med sjukersättning beskattades lika som de som arbetar?

Nu betalar jag som sagt nästan 1000kr mer i månaden. Dessa ~1000kr skulle jag behöva. Att leva strax över existensminimum är tärande.

Jag är glad som har en pojkvän som unnar mig bio (och annat) ibland. Men jag vill inte leva på honom!
Mer
4 år 4 månader sedan #1207967 av Recard2016
Nu när jag inte behöver läsa körkortsteori längre har ja börjat läsa "utopia för realister"; www.adlibris.com/se/bok/utopia-for-reali...-arbet-9789127152885