Buddhist munk

Mer
3 år 11 månader sedan #1255828 av Geta
Svar från Geta i ämnet Buddhist munk
Det kan vara en varm gemenskap i en frikyrka. Svenska kyrkan är kyligare.
Mer
3 år 11 månader sedan #1255836 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Buddhist munk


En högskola vad gäller zenbuddhism

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1255859 av memphis
Svar från memphis i ämnet Buddhist munk
För oss vanliga (lekmän) gäller 5 regler:

1. Förbud att döda något levande.
2. Förbud att stjäla
3. Förbud mot sexuella förseelser.
4. Förbud att ljuga.
5. Förbud mot rusdrycker.
Mer
3 år 11 månader sedan #1255862 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Buddhist munk
Läste livs och dödsboken den gången en kvinnlig psykiatriker frågade mig, vad läser du för litteratur idag? Jag sade helt ärligt Tibetanska livs och dödsboken. I journalen har jag läst att hennes kommentar om det var, läser extrem litteratur

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
3 år 11 månader sedan #1255864 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Buddhist munk
Jag hade Tibetanska livs och dödsboken en gång. Titeln låter dramatisk. Läste inte så mycket i den men har för mig att det var vett. Var det det Nissegossen? Gjorde mig av med den i nån psykos.
Mer
3 år 11 månader sedan #1255906 av memphis
Svar från memphis i ämnet Buddhist munk
"Med kärleksfullt vänliga handlingar, renar jag min kropp. Jag åtar mig att avstå från att ta liv.

Med frikostig givmildhet, renar jag min kropp. Jag åtar mig att avstå från att ta det icke givna.

Med stillhet, enkelhet och förnöjsamhet, renar jag min kropp. Jag åtar mig att avstå från sexuellt utnyttjande.

Med ärligt samspråk, renar jag mitt tal. Jag åtar mig att avstå från falskt tal.

Med medvetenhet, klar och strålande, renar jag min kropp. Jag åtar mig att avstå från medel som fördunklar sinnet. "

... ja det var en form av buddhistiskt löfte. Jag har ganska lätt att följa löftena utom på punkt ett och fem. När det gäller att döda händer det att jag slår ihjäl myggor som suger mitt blod ibland. När det gäller rusdrycker så nyttjar jag dem.