Buddhist munk

Mer
3 år 11 månader sedan #1255688 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Buddhist munk
Ooh ma ni pad me oum
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1255695 av memphis
Svar från memphis i ämnet Buddhist munk
Dalai Lama om Kamashila:

"Alla levande varelser vill vara lyckliga och slippa olycka. Begrunda djupt att i detta tillvarons kretslopp, som saknar början, inte finns en enda levande varelse som inte har varit min vän och släkting hundratals gånger.
Eftersom det därför inte finns nån grund för att känna affektion till vissa och avsky för andra vill jag utveckla ett jämnmodigt sinnelag gentemot alla levande varelser.
Börja meditationen över jämnmod med att tänka på en människa som du känner dig neutral inför och se sedan på människor som är dina vänner respektive fiender.

När sinnet har utvecklat jämnmod gentemot alla levande varelser, meditera då över kärleksfull vänlighet. Bevattna det mentala flödet med den kärleksfulla vänligheten vatten och vårda det såsom du skulle vårda ett stycke bördig jord.
När medkänslans frö är sått i ett sådant sinne kommer det snabbt att gro på ett riktigt och fulländat vis. När du har bevattnat sinnesflödet med kärleksfull vänlighet, meditera då över medkänsla.

De tre kategorierna av lidande är smärtans lidande, förändringens lidande och det sammansattas lidande. Det finns inga levande varelser som inte plågas av dessa lidanden.
Det finns de vars sinne är fjättrat av olika störande föreställningar, som exempelvis pockande lust. Andra förvirras av olika sorters oriktiga åsikter. Allt detta är orsaker till olycka och leder alltid till smärta, det är som att stå på randen till en avgrund.

Gudar har också sina lidanden. Gudarna lider av förändringens lidande. Till exempel tyngs sinnet hos gudarna i åtråns sfär ständigt av tecken på förestående död och deras fall till sämre tillstånd. Hur ska de kunna känna frid?

Texten sammanfattar sedan det sammansattas lidande. Det sammansattas lidande är ett lidande som uppstår på grund av orsaker som utmärks av handlingar och störande föreställningar. De kännetecknas av tillfälligt sönderfall och genomsyrar alla vilsekomna varelser, "

Ur : Meditationen stadier av Dalai Lama.
Last edit: 3 år 11 månader sedan by memphis.
Mer
3 år 11 månader sedan #1255697 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Buddhist munk
Word
Mer
3 år 11 månader sedan - 3 år 11 månader sedan #1255725 av memphis
Svar från memphis i ämnet Buddhist munk
:) :tummenupp

"Vi ska tjäna vårt levebröd på ett sätt som inte sänker vår medvetandenivå, som inte hindrar oss att höja den och som inte heller skadar andra levande varelser".

Detta citat kommer från västerländsk buddhism, boken Människans väg mot upplysning av Sangharakshita.

Jag känner att jag uppfyller det här budet.
Last edit: 3 år 11 månader sedan by Admin1.
  • ingrid64marie
  • Besökare
  • Besökare
3 år 11 månader sedan #1255746 av ingrid64marie
Svar från ingrid64marie i ämnet Buddhist munk
Det ÄR DIN TRO MEMPHIS HÅLL FAST VID DEN. KÄNN DEN FYLLA DIG MED HOPP OCH GLÄDJE, DIN VÄG I LIVET ÄR KUNSKAPEN OM HUR VI FÖRMEDLAR OSS TILL HUNDEN, HUR DET KAN BLI EN TILLGÅNG FÖR DIG NÄR DU LIDER AV PSYKISK OHÄLSA. DIN KUNSKAP KOMMER ATT BEHÖVAS VID UTBILDNING AV DJUR OCH MÄNNISKA. VAR LUGN I FÖR VISNINGEN AV ATT DIN TID KOMMER OCH DU KOMMER ATT BLI EN LYCKLIG MÄNNISKA I TOTAL HARMONI, I BUDHISMENS ANDA. LEV VÄL.
Mer
3 år 11 månader sedan #1255778 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Buddhist munk
Jag är en buddhistmunk. Gör samhällstjänst. Har ju inga egna barn utan kan göra det. Jag tänker att jag är en buddhistmunk.