Diagnoser är inga superkrafter (GP)

Mer
3 år 4 månader sedan #1307134 av Klanggedin
Det skulle inte kallas funktionsnedsättning om det inte var det...

Däremot brukar man kalla något funktionsvariation vilket ofta betyder att man kommer med stora styrkor men också stora svagheter..
Mer
3 år 4 månader sedan #1307141 av krokus
Varför ska man ha en diagnos om det är en "superkraft"? Föräldrar till npf-barn söker väl inte vård ifall barnet har superkrafter. De söker vård för att barnet inte fungerar i vardagen.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307145 av Geta
Det är positivt tänkande om något.
Mer
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1307146 av Zoidar

Geta skrev: Vilken arbetsgivare suktar efter en person med schizofreni som ska ha superkrafter?

www.gp.se/kultur/kultur/diagnoser-%C3%A4...erkrafter-1.38790117


Autister kan väl vara duktiga på räknetal och sortering, jobba med statistik och sånt?

Anchored in Christ ✟

Last edit: 3 år 4 månader sedan by Zoidar.
Mer
3 år 4 månader sedan #1307147 av Klanggedin
Man söker eftersom svagheterna gör att man inte klarar att fungera i skolan, t.ex. utbrott för att man har dålig impulskonstroll vid ADHD.

Det hela är väldigt komplext och mycket kan vara för svagt eller för starkt. Det finns till och med människor med hög begåvning som inte klarar skolan och då vill man han ett intyg som styrker problemet och därefter få anpassad skolgång. Till exempel.
  • Pimed
  • Besökare
  • Besökare
3 år 4 månader sedan - 3 år 4 månader sedan #1307164 av Pimed
Svar från Pimed i ämnet Diagnoser är inga superkrafter (GP)

Geta skrev: Spring Uje spring- heter filmen. Den har inte kommit på Viddla än.
En oväntad vänskap- såg jag på bio men den finns på SVT-play nu.

Jättebra tack så mycket för tipset då sparar jag på en film. Man får bara titta på två per vecka. Har bara en film kvar den här veckan.

Klanggedin skrev: Man söker eftersom svagheterna gör att man inte klarar att fungera i skolan, t.ex. utbrott för att man har dålig impulskonstroll vid ADHD.

Det hela är väldigt komplext och mycket kan vara för svagt eller för starkt. Det finns till och med människor med hög begåvning som inte klarar skolan och då vill man han ett intyg som styrker problemet och därefter få anpassad skolgång. Till exempel.

Intyg? Som att man skulle ljuga om såna saker att man har det som diagnoser. Vissa kanske inte förstår bättre. Likadant var det med mej trots jag hade eller har schizofreni trodde jag hade schizoaffektiv och asperger syndrom. Men jag hade grav psykos. Därför förstod inte bättre Och förstod inte vilka bekymmer som jag hade att göra med.
Last edit: 3 år 4 månader sedan by Admin1.