Aftonbladet

Mer
16 år 7 månader sedan #92289 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aftonbladet
Det man vill främst undvika idag är att arbetsföra och nästan friska personer skall sjukskrivas eller få förtidspension. De finns massor som är sjukskrivna fast de egentligen kan jobba. Jag tror dock bara cirka 20 % av de förtidspensionärer man granskat nyligen var arbetsförmögna.

Schizofreni är en sjukdom som enligt diagnoskriterierna nedsätter arbetsförmågan. 90 % har kognitiva symptom och de är främst det som gör att man har svårigheter att arbeta. Dåligt minne, dålig koncentrationsförmåga och oförmåga att uträtta saker är exempel på problem som många har. Bara 1,5 % av förtidspensionerna utgörs av schizofreni.

Vi behöver inte oroa oss över att vi skall förlora vår ersättning för det kommer inte att ske utan det är främst vid diffusare besvär. Ingen har heller sagt att förtidspensionerna skall helt avskaffas utan de kommer att finnas kvar för de som inte kan arbeta.
Mer
16 år 7 månader sedan #92294 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Geta,

FK har anställt fler personer för att de skall kunna gå igenom alla förtidspensioneringarna och leta efter fuskare.
Det står i ditt pensionsutlåtande om det är tidsbegränsat eller ej.
Mer
16 år 7 månader sedan #92395 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Aftonbladet
Jag tvivlar på att min, Getas och Nissegossens förtidspensioner kommer att granskas överhuvudtaget för vi bedöms nog vara för gamla och dessutom har vi ju en diagnos som är välkänd av alla för att nedsätta arbetsförmågan. Bara 20 % av de med schizofreni arbetar idag trots att cirka 35 % återhämtar sig fullständigt. Idag är den genomsnittliga pensionsåldern 59 år. De förtidspensioner man främst granskar är nog lindrigare sjukdomar som inte påverkar arbetsförmågan så mycket och särskilt hos unga personer.
Mer
16 år 7 månader sedan #92421 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Nej, ni har väl icke tidsbegränsad sjukersättning antar jag, det har jag med. Men åldern spelar ingen roll längre iallafall av andra sjukdomar hos FK. Och schizofreni är numera klassad som en folksjukdom. Som det går att ta sig ur. Och det kommer säkert framstå framöver när dom precenterar vilken sjukdomstid en schizofren kommer att få.
Men jag förstår inte varför du tar upp att ni skulle sitta säkra från en granskning. FK kommer inte att särbehandla någon, varken åldersmässigt eller vilka sjukdomar man har.
Mer
16 år 7 månader sedan #92425 av Geta
Svar från Geta i ämnet Aftonbladet
Figuren,
det måste vara ett mardrömsscenerario för dig
att vara tvungen att gå tillbaka till arbete.
Men du behöver nog inte vara orolig.
Det har aldrig framgått hur gammal du är.
Innan man tvingar ut schizofrena i arbete dröjer
det säkert.
Med folksjukdom menas antagligen att schizofreni
är inte en alldeles ovanlig sjukdom.
Den brukar beskrivas som en av de svåraste
sjukdomarna som ger grava handikapp.
Att bli frisk från schizofreni utan funktionshinder är
ovanligt. Det är så många andra som är sjukskrivna
för lättare åkommor som kommer ifråga först.
Schizofreni räknas inte dit.
Mer
16 år 7 månader sedan #92430 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Jag kan vara lugn, jag menar kanske mera att det blir nog inte lätt för dem som drabbas av schizofreni framöver. För jag vet vilket helvete det är. Vi är väl inte de enda 4 som har den sjukdomen. Det kommer ideligen nya fall och dom måste väl ändå ha samma rättigheten som oss.
Eller tänker ni bara på er själva ?