Aftonbladet

Mer
16 år 7 månader sedan #92240 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Schizofreni idag räknas inte så allvarlig, det finns bra mediciner så det är inte allvarligare än en hjärtinfarkt som visst fick tre veckor på sig att bli frisk.
Mer
16 år 7 månader sedan #92251 av Geta
Svar från Geta i ämnet Aftonbladet

Figuren skrev: Schizofreni idag räknas inte så allvarlig, det finns bra mediciner så det är inte allvarligare än en hjärtinfarkt som visst fick tre veckor på sig att bli frisk.

Problemet som jag ser det är att arbetsplatser inte vill ta
emot schizofrena personer.
Det blir som ett rött skynke om man talar om att man har
diagnosen schizofreni.
Mer
16 år 7 månader sedan #92260 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Ja, men det ser inte regeringen och försäkringskassan som några problem, det är ingen sjukdom, dom går efter arbetsförmågan.

Jag hörde att ett par foskare forskat fram att arbertsgivare ratar att anställa tjocka personer, de vill istället ha slanka och raska individer. Så återigen vart ska alla sjuka ta vägen, det finns inga som vill anställa en sjukling.
Mer
16 år 7 månader sedan #92263 av Geta
Svar från Geta i ämnet Aftonbladet
Förra regeringen ville förtidspensionera så många
som möjligt för att dölja arbetslösheten.
Den nya regeringen går på helt motsatt linje.
Fast sjuka nu ska ut på arbetsmarknaden så tror
jag inte att arbetsgivarna accepterar personer som
inte presterar till 100%.
Då måste lönebidragen utökas.

Schizofrena personer ser sällan ut som i glazziga magazin.
Så det kommer inte bli lätt att hitta jobb.
Mer
16 år 7 månader sedan #92266 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Aftonbladet
Den förra regeringen gjorde det inte för att dölja arbetslösheten, som många tror. De gjorde det så att människor fick välja en betydligt lägre inkomst 64% eller försöka gå till arbetet med full eller deltidssysselsättning och då med högre inkomst.
När de förtidpensionerade folk var det bara tidsbegränsade som varade i ett - två (kanske 3 år) år för att man därefter skulle göra en ny bedömning av arbetsförmågan. Nu går försäkringskassan igenom alla de med tidsbegränsade sjukersättningar för att se att dom är heltidssjuka.

Själv har jag sjukersättning på icke tidsbegränsad tid, alltså den riktiga förtidspensioneringen. Så de kommer inte att pröva mitt fall igen.
Mer
16 år 7 månader sedan #92279 av Geta
Svar från Geta i ämnet Aftonbladet
Då kommer det i en annan dager.Min förtidspension har heller aldrig omprövats.
Försäkringskassan har inte haft någon kontakt med mig
sedan pensioneringen.
Det skulle förvåna mig om de nu började rota i det.
Har inte FK dragit in på folk. Vem ska hinna utreda alla sjukfall?