100 unga slås ut i stockholms län varje månad

Mer
16 år 6 månader sedan #94702 av Bitte
Ja, du kan skatta dig lycklig för det. Lycka till i fortsättningen och hoppas allt går bra.
Mer
16 år 6 månader sedan #94722 av Admin1
Linnea,

Du kan läsa om SIUS-konsulenter här:
www.ams.se/Admin/article.aspx?a=69173

Bom,

Lönebidrag ges till arbetsgivare som anställer personer, som har nedsatt arbetsförmåga t.ex. pga sjukdom eller handikapp. Det är alltså en subvention av lönen, som finns för att skapa jobb för dem med nedsatt arbetsförmåga. Lönebidragets storlek varierar beroende hur pass nedsatt arbetsförmågan är.
  • Besökare
  • Besökare
16 år 6 månader sedan #94776 av
Stämmer in i de sista raderna i artikeln att idag är det inte ideologin som styr utan pengar och att det kostar att sätta folk i arbete.

Det anses viktigare att sänka skatterna för medelklassen och att till och med slopa förmögenhetsskatten!!

Å andra sidan när jag tänker på dessa tre institutioner:
Psykiatrin, socialmyndigheterna, försäkringskassan - hur många gånger hindrar de snarare människor i sin växt och mognad och i att ta egna initiativ? hjälpa eller stjälpa?

Jag tror att mycket beror på ett stort systemfel, ett hårdare och kallare samhällsklimat, väldigt individualistiskt, där det bara handlar om pengar, pengar, pengar, hur man lyckas genom pengar?

Detta resulterar i att svaga och känsliga människor, eller väldigt speciella och originella människor får svårare att hävda sig.

Lösningen tror jag möjligen är att till varje pris undvika isolering, kämpa på, kanske ta ett extrajobb (svart?), man kan passa någons hund eller erbjuda sig att stryka skjortor, alla bäckar små... Man kan tillverka smycken eller tavlor att sälja.

Också viktigt att bygga upp självkänslan på alla sätt genom att vara sann och äkta och snäll mot sig själv. Genom att odla vänskap och gemenskap. Vi hör alla samman, vi är inte öar i verkligheten, utan det finns massor och massor av kärlek bara i varje andetag och varje steg, man behöver inte tro på Gud för det.

/Sofie