Vanföreställning

  • Sthlm
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
10 år 1 månad sedan #649330 av Sthlm
Vanföreställning skapades av Sthlm
Hej!

Min mamma är nu 70 år och för att göra en lång historia kort så har hon bott i 4 lägenheter de senaste 10 åren. i samtliga av dessa har de luktat "starkt" "gas" "surdegsbröd" "rök". Hon törs inte använda sin dator hur som helst för det är alltid ngn "verksamhet" i huset där hon bor, som har koll på "data" och övervakar henne på ngt sätt. Om det finns springor mellan typ lister och golv så märker jag att hon tror lukter kommer därifrån. hon klämmer ner papperstussar och tejpar igen sånt. hon ska alltid hänga för saker i sitt sovrum och det kan dyka upp lås och bjällror på fönster och sånt. I mångas ögon är hon helt normal och jättevettig, men vi syskon ser ju detta. hon pratar inte om det och vi får bara dra ur henne konstiga kommentarer och sånt. Men däremot ska hon hela tiden flytta pga av dessa lukter, som kommer tillbaka i nästa boende såklart... Vad är detta och vad ska jag göra?? Jag fick med henne till ngn lokalpsykiatri med syrran, men där höll hon mycket god min och inget framgick :(
Mer
10 år 1 månad sedan #649348 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Vanföreställning
Hon kanske har Alzheimers? Du bör nog gå in på en sida för Alzheimers för att kontrollera om det kan stämma, annars är det du beskriver paranoia. Det hade min far också, han trodde det satt mikrofoner i väggurtagen för elström och att de kunde se oss från TV-studion genom TVn.
Min far behövde aldrig uppsöka psykiatrin.

Kolla in denna sida, för att få Schizofreni vid 70 års ålder är inte troligt! www.hjarnfonden.se/diagnoser/alz ... cgodYD0AOw

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 1 månad sedan #649349 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställning
Hej!

Det är nog som du nämner snarare ett vanföreställningstillstånd än schizofreni. Din mamma lever kanske väldigt
ensamt på gamla dar. Om man är understimulerad kan sådant här uppkomma.
Mer
10 år 1 månad sedan #649397 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Vanföreställning
Troligen har hon vanföreställningar av lite lindrigare sort. Kvinnor kan få vanföreställningssyndrom, som kännetecknas just av vanföreställningar. Tyvärr är det i princip omöjligt att tala en med vanföreställningar till rätta, så utan medicin är det nästan omöjligt att korrigera detta.

Det som kan minska besvären är om hon får tillräckligt med sömn. Möjligen kan om hon äter omega-3 rik mat, som sill, lax eller makrill minska besvären, men det är inte säkert.
Mer
10 år 1 månad sedan #649412 av islaa
Svar från islaa i ämnet Vanföreställning
Om man försöker tvångsinlägga henne och se till att hon får medicinering kanske hon börjar hata er anhöriga. Svår situation, känner 2 stycken som har gamla mödrar som är likadana. Jag har inte kunnat ge dom något bra råd :/
Mer
10 år 1 månad sedan #649415 av Geta
Svar från Geta i ämnet Vanföreställning
Jag tvivlar på att medicin hjälper mot vanföreställningar.